Muharram

2009-12-17 / 16:35:58
Imorgon (eller idag, det är olika uppfattingar) är det Muharram, första månaden på det islamiska året.
Den tionde Muharram är det Ashura, som är dagen Iman Hussain blev mördad. Imam Hussein var profeten Mohammeds barnbarn.
Denna månad är det inom islam förbjudet att kriga. Vissa muslimer fastar eller sörjer, andra göra både och - jag är en av dem.
Vill bara uppmärksamma det lite på bloggen eftersom det är en sörjemånad för många muslimer.
Precis som under Ramadan månad blir jag mer "religiös" (i brist på ett bättre ord..). Läser Koranen oftare, donerar pengar till de behövande, tänker och ber oftare till de nära och kära som lämnat denna jord, blir mer ödmjuk - ja, listan kan göras lång. InshaAllah att jag fortsätter på samma spår denna gång, det känns så skönt.. :)
Skulle någon vilja läsa mer angående Ashura klicka här och här (har inte läst igenom den andra länken speciellt noga men det är bara lite kortfattad info).

Imam Husseins grav i Karbala, Irak.
32 Kommentarer
Laura skrev:

"Firar" också aashura bra att du uppmärksamar det tycker att du har för lite religion i bloggen mer sånt! :)

2009-12-17 @ 17:20:24
skrev:

Pfft, sörjer va? Snarare piskar sig själv, som alla shier gör. Omg man ba herregud ni följer helt fel lagar. Al sho, man får tatuera sig. Då kan man förfan inte be! Tycker fan synd om samer som blir hjärntvättad av er. OCH din mamma, som har fått följa den orätta vägen..Shia.

2009-12-17 @ 18:09:24
skrev:

Pfft, sörjer va? Snarare piskar sig själv, som alla shier gör. Omg man ba herregud ni följer helt fel lagar. Al sho, man får tatuera sig. Då kan man förfan inte be! Tycker fan synd om samer som blir hjärntvättad av er. OCH din mamma, som har fått följa den orätta vägen..Shia.

2009-12-17 @ 18:10:04
m skrev:

SUNNI ÄR DEN RÄTTA VÄGEN INOM ISLAM! bara för att samer gifte sig med dig behöver han inte vara shia för det, sjuk han är som blir påverkad, alltså ber på ett annorlunda sett osv.

2009-12-17 @ 18:33:55
m skrev:

SUNNI ÄR DEN RÄTTA VÄGEN INOM ISLAM! bara för att samer gifte sig med dig behöver han inte vara shia för det, sjuk han är som blir påverkad, alltså ber på ett annorlunda sett osv.

2009-12-17 @ 18:34:11
Fatima skrev:

LAURA

Kul att du tycker det. :)

ANONYM OCH M (det är samma person som kommenterat de fyra kommentarerna)

Japp sörjer, jag är shia och piskar mig inte. Har heller aldrig stött på någon som gör det.
Men jag vet att det finns de som tar ut sin sorg på det sättet, men dem är en minoritet.
Man får inte skada sin kropp sådär inom islam.

Vad kul för dig att du känner att du hittat den rätta vägen i livet, är glad för din skull. :)

Vad du verkar oroad över min make? Det behöver du inte vara, han är en stor pojke och kan ta sina egna beslut.

2009-12-17 @ 18:59:42
URL: http://gustibusmensdatincrementum.blogg.se/
skrev:

hahaha kolla hon där uppe cp störd att hon orkar bry sig

2009-12-17 @ 19:53:31
Haha skrev:

Aldrig mött på någon som gör så? Jag ska säga dig att här där jag bor så hyr alla shier en lokal och slår sig själv och allt. Hur sjukt är inte det? Trängas för att skada sig. Helt sjukt.

Nemen lilla samer, då är Han jävligt sjuk i huvudet som lämnar sunna för Shia. Eller iofs han kanske böt eftersom han tyckte att shia är mer friare (då man får tatuera sig osv) Kan tänka mig att hans familj är jävligt besvikna på honom och er.

2009-12-17 @ 19:55:13
sara skrev:

Men astaghfirulla, snälla anomym låt bli att kommentera när du inte har något vettigt att komma med! du beter dig respektlöst. du har din tro, fatima har sin. vi är alla muslimer och beter oss olika, Gud dömer oss - INTE människorna, så snälla låt bli.

2009-12-17 @ 20:22:33
Nino skrev:

Anonyma människa, du är en skam för alla sunnimuslimer. Vad är du för muslim som dömer sådär och har så mkt ondska i dig? Gå och be lite vetja, så mår du lite bättre så att du kan be Fatima om ursäkt. Du borde skämmas!

2009-12-17 @ 20:26:43
Anonym skrev:

Ja jag respekterar att hon är Shia (hahaha) men blir så arg över deras sjuka regler som de hittar på själva. Alltså come on, hur fan kan de tillåta att tatuera sig? Det är som om man har nagellack och ber?

Nej men jag har rätt att säga min åsikt?:) läs inte fall ni vill.
Haha fatoma, blev du ledsen? E khalsa glöm sötis haha:)

2009-12-17 @ 20:50:12
M skrev:

ja, låt oss be för henne allesamman! hon vet inte bättre stackars mska som måste hacka på andra...hon är ingen riktig muslim

2009-12-17 @ 20:54:50
MammaMarie skrev:

Fatima, jag är glad att du tar upp detta på din blogg... håller med förste "talaren" här ;)

Jag har närvarat på Ashura på så många ställen i Sveriges avlånga land, Västerås, Stockholm, Göteborg o Malmö... inte någon gång har jag sett någon slå sig blodig eller piskar sig själv. Står man utanför så hör man säkert att folk gråter och slår sig rytmiskt-i takt med "klagosången" (som är mycket medryckande), emot ena axeln eller bröstet, men det är allt.

2009-12-17 @ 21:02:27
URL: mammamarie.se
Jessica skrev:

Det är bara Allah som kan döma om en människa har gjort rätt eller fel

2009-12-17 @ 21:20:14
skrev:

Men khalto Marie, du kanske går på de lugna ställena? Kolla bara på YouTube vad de gör med sig sj, eller på gatorna i bla irak. Små barn slår för fan sig själva så de blöder! Men varför överhuvudtaget slå sig, eller ens "klappa" sig lätt på axeln? Han dog för många många år sen, Han kommer inte tillbaks för att ni är ledsna? Get over it.

Som sagt tycker synd om dig Marie som har gått fel väg och blivit Shia.

2009-12-17 @ 21:21:41
skrev:

men va fan vad ska ni bry er vad shia muslimer gör alltså ni anonyma skämmer ut alla muslimer tänk om en kristen , jude eller någon annan läser detta vad kommer han/hon säga om muslimer? att ni inte ens har lite själv respekt och ni kallar er för muslimer tttssss du kan inte säga att sunni e den rätta vägen för det vet ingen alla religioner tycker att dem e de rätta vägen men dem better sig inte som er såkallade muslimer

2009-12-17 @ 21:56:25
Ilona skrev:

På ett sätt kan jag förstå varför inte Fatima tar upp religon så ofta i bloggen. Det är ju för att det alltid blir ett sånt ramaskri. Alla har åsikter om ditt o datt. Varför inte bara se i det goda som människor gör? Varför alltid leta fel hos varandra? Inshallah, bara Gud vet vad som finns i våra hjärtan och i våra gärningar.
Må Ni bli vägledda!

2009-12-18 @ 07:48:39
URL: http://umzacharia.blogg.se/
Tamadher skrev:

Jag vill rikta mina ord till den anonyme:
- Ja vi slår oss själva, ja vi tatuerar oss, ja vi har mot'a, ja vi följer inte på abu Baker, ja vi älskar profetens barn och barnbarn, ja vi gör våra egna regler, ja vi låter våra barn slå sig själva.Vad stör det dig? Varför går inte du och hackar på folk som har piercat hela bröstvårtor, könsorgan och gör illa sig själva? Ja imam Husein dog för flera år sedan and so? Om du förlorar din moder i barnsäng och utan att få se hennes ansikte en endagång sörjer du inte henne hela ditt liv? Du tror att vi sörjer imam Hussein så som varenda människa sörjer den döde, men imam hussein lär oss något nytt varje år. Vare sig vi lyssnar på samma berättelse varje dag i 70 år så lär vi oss något nytt och som gör att vi blir bättre människor.

Vem är du som tar dig friheten att bestämma vilken väg som är rätt? Är du så övertygad inom sunniriktningen och så troende borde du ha lärt dig hur du uttrycker din åsikt på ett mer intellekt sätt, kom med relevanta svar och prata på ett vetenskapligt sätt om du nu vill diskutera våra seder. Jag tackar Gud att inte ALLA sunniter är som Du. Jag skäms över att att sådana som du finns, om du tycker att vi är så idiotiska borde du ha lärt dig av dina lärda hur man respekterar andra muslimer med andra åsikter. Jag blir besviken över att se på nyheterna att en biskop i Irak ber om ursäkt för att Julfirandet krockar med Muharram och uppmärksammar alla kristna att visa medlidande med oss medan en muslim som du yttrar dig på det sättet som du gör.

2009-12-18 @ 13:51:21
URL: http://tamadheralsaaid.blogg.se/
Malin skrev:

Jag orkar inte ens läsa kommentarerna, hur orkar folk?
Jag är shia muslim och för mig så är det haraam att tatuera sig, det har inget med att vara shia eller sunnah att göra.
Jag känner många sunnah som tycker det är halal att tatuera sig.
Alla har vi olika uppfattningar om vad som är rätt, och det är bara att vara stark och keep going på DIN väg.
Annars - kalla dig inte muslim.
Och denna anonyma tjej jag vill nästan gråta, vad ska du säga till Allah på domedagen? - Att du bara ville hjälpa Fatima genom att spotta fula ord på henne ?
Hmm...

2009-12-18 @ 14:13:17
Zina skrev:

Samma vanliga "anonym", vilket troll. Ganska uppenbart att hon bara vill provocera. Roliga är ju att vad vi "vanliga muslimer" än berättar om våra upplevelser så ignorerar h*n det totalt, och väljer att utgå från videon från youtube istället.

Haha h*n får inte tatuera sig, aaaw. Bli shia då om du ändå bara är ute efter såna ytligheter ^o)
Du är pinsam.

2009-12-18 @ 15:04:17
URL: http://infiniteternity.bloggsida.se
Sara skrev:

Lilla anonyma gumman, jag undrar om du ens kan något om islam?? Vet du kanske att profeten Mohammed brukade respektera kristna och judar??? Och du har så svårt att respektera någon som är från samma religion som du?? Jag skäms över att det finns muslimer som du, du bekräftar bara vad resten av världen tycker om oss! Om du nu som du säger vill säga dina åsikter,gör det utan att vara respektlös och svära! Det gör man inte som muslim!! Vill tillägga att shitiska sheikher betraktar dessa blodiga slag som synd,då man inte får skada sin kropp inom islam. Men folk väljer att visa sin sörj på sitt sätt, det gör alla människor. Sluta med att bara se det negativa och se det ljusa också! Eller fortsätt vara så trångsynt, det är ju så vi kommer att få fred i världen!!!

2009-12-18 @ 15:08:50
Therese skrev:

sluta vara elak i kommentarerna "annonym"! om du inte gillar Fatimas val och blir provocerad av hennes liv, så läs inte hennes blogg! väldigt enkelt.. ingen tvingar in dig här, men ska du läsa så respektera Fatima och låt henne ha sitt eget liv!! jag är sunni, jag håller inte med om alla Fatimas val, men dom är hennes och jag gillar henne ändå ♥

2009-12-18 @ 18:51:23
URL: http://hayal.se
skrev:

det är absolut inte haram att tatuera sig bara det inte är synligt så namahrams ser det. du anonym, piskar sig själva? det är absolut inte det man gör, shiamuslimer sörjer för den person som verkligen fått fram religionen islam och nått ut med den till människorna. shiamuslimer som går till moskéer under ashora lär sig en hel del, om religionen om levnadssätt och så vidare man lär sig speciellt om hur ehl - albait levde på sin tid och hur de gjorde, hur de svälte, var torra i halsen utav törst för oss människor, för att vi ska veta hur vi ska leva hur vår religion är och hur vi ska leva för att hamna i paradiset. att man "slår" sig på bröstet är inte värsta grejen. Snälla rara, jag satsar allt på att om en släkting till dig dör, kommer alla ni vagga på kropparna o slå er självaa.. det är inget fel på det? precis så är det med shiamuslimerna när de "slår" på bröstet. förresten har jag själv gjort det och det gör ju inte ens ont? så snälla gå bort ...

2009-12-18 @ 19:09:31
Susanne skrev:

jag ser mig själv som sunni, jag vill bara säga att jag håller INTE med om det som sägs av en sk sunni musliim(anonym)....
alla har sitt val att göra och allah är den som kommer döma.
men alla vet vi väl att vi inte ska hoppa på någon och säga att dem har fel och använda fula ord och trycka ner varandra? det vet väl alla? inte bara muslimer...... vanligt hyfs ju

2009-12-18 @ 20:36:17
URL: http://lakritzz.blogspot.com
amira skrev:

anonym, ha hikma när du ska säga något.

2009-12-19 @ 17:22:19
Batoul skrev:

Hej!
Detta är första gången jag läser din blogg, väldigt intressant. Det jag vill säga är att du inte ska bry dig om de personer som har gjort en kommentar på aa sunni är det rätta osv, de är helt besatta och är så himla avundsjuka på shia. Alltså bry dig inte om dem bara. Din man får väl va vad han vill. Jag känner en kompis som är shia och har en sunni man och han har blivit shia för att de är överens så herregud sunniter vad ni är avundsjuka.
ha det gött
Ha det bra

2010-01-15 @ 04:43:25
Muslimsk tjej skrev:

Detta är svar till Tamadher.
Jag har altid respekterat Shia muslimer, har altid tyckt att det knappt var någon skillnad mellan oss och att vi alla var en. Min ALLRA BÄSTA VÄN är shia och jag älskar henne mer än någon. Men när jag fick höra hur ni kallar Ali en prohet ( vilket han inte är, Muhammad är den sista prophetern) började jag tveka lite på er. Sedan hörde jag att ni förbannar Abu Bakar och Omar, de två människor som gav upp sitt liv, sin rikedom och all deras energi för att skyda Propheten och för att hyla Islam, blev jag sååå jääävla förbannad.

Hur vågar ni säga något om Abu Bakar, den människan som Guda nämnt i koranen som den trovärdige och prophetens ALRA NÄRMSTA och BÄSTA VÄN. jag älskar Ali med allt mitt hjärta och det har han förtjänat, men inte så mykcte som ni gör. man behöver inte älska Ali och hans barn extra mycket.

JAG HATAR DE (SHIA) SOM HATAR ABU BAKAR OCH UMAR MED ALL MITT HJÄRTA OCH JAG VET ATT ALI SKULLE HATAT ER OM HAN FICK HÖRA HUR NI HAR ÄNDRAT PÅ RELIGONEN. HUR VÅGAR NI ÄNDRA PÅ SALLAH, HUR VÅGAR NI SÄGA ATT ALI ÄR EN PROPHET, HUR VÅGAR NI SÄGA NÅGOT OM ABU BAKAR OCH UMAR, DE TVÅ SOM VAR LÅVADE PARADISET INNAN DE HADE DÖTT. HUR VÅGAR NI VARA STOLTA ÖVER DET. NI BORDE SKÄMMAS.

2010-03-15 @ 23:11:24
Muslimsk tjej skrev:

Förlåt Fatima men jag var tvungen att säga hur jag kännde, jag tyckte att det var så orespektfult av han/hon att säga det. jag bryr mig inte om vad andra är och jag tycker att anonymska personen är helt omogen men om det går för långt måste man säga emot.

det är bra att vi har en Muslimsk tjej som bloggar, behöver inte kenza längre :D

2010-03-15 @ 23:14:50
hejfatima skrev:

hej fatima walla älskar din blogg och allting men en sak undrar jag hur kan ni "shiiter" säga att aisha är en "subba" , herregud vet ni om att hon är ol el muslemin ? så mohamed är gift med en hora ? hur kan ni tillåta er själva ?

2010-04-22 @ 22:04:12
sanela skrev:

hej fatima, jag gillar din blogg verkligen, men jag undrar en sak om shiiter, hur kan dem säga att aisha är en subba? hon som är ol el moslemin (muslimernas mor), så profetern mohammed är gift med en subba ? och hans vänner är kofar ? är de så , är mot3a bättre (gifta sig med en tjej på 2 dagar och göra de han vill och sen hejdå)

2010-04-22 @ 22:09:18
skrev:

vad e det med folk o snacka om shiter kan inte alla hålLa sig till sin väg o bry er inte om andra,om vad de är, alla vi e syskon om ni värkligen e muslimer så snackar man inte om shia eller sunni vi är syskon allihopa och MUSLIMER!!!

2010-07-17 @ 02:39:46
Linn skrev:

Salam oaliekom!

Jag menar det inte alls som kritik, men jag skulle vilja fråga varför ni sörjer Profeten Muhammad (frid vara över honom)s barnbarn i en månad? Sörjer ni Profeten Muhammad (Frid vara över honom) den månaden när han dog också?

2010-07-26 @ 10:10:50

Din kommentar:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
           RSS 2.0