En massa oväsen

2009-09-07 / 18:17:17
Min pappa fyller år på torsdag, då är jag och Samer bjudna på middag hemma hos min familj.
Jag har såklart redan köpt hans födelsedagspresenter - brukar vara tidig med presenterna, har redan börjat småköpa julklappar hehe. :P
Gud vad de för ett massa oväsen utanför våra fönster! Jag kan knappt höra vad de säger på tv:n.. Längtar i alla fall till de börjar med våra fönster, de håller som sagt på med grannarnas för tillfället.

Pluggar fortfarande.. Men ska ta en liten Bones paus. Den går på Tv3. :)

Jag innan vi promenerade till Mobilia.
DAGENS: Scarf - H&M. Cardigan - Ellos. Tunika - Gina Tricot.
21 Kommentarer
malin skrev:

Oj , va duktig du är som börjat med julklapparna redan! Jag har i allafall börjat tänka på dem. :)

Kram Ma

2009-09-07 @ 19:54:51
URL: http://wahlshalsobar.blogg.se/
Sanne* skrev:

Firar du jul? Hade varit kul om du svarade!

2009-09-07 @ 21:28:48
skrev:

The Ladies Golden Night hejsan, salamu alaikum och marhaba till alla tjejer. Vem du än är och vart du är kommer ifrån så är du välkommen till en origentalisk natt för att fira Bajram tillsammans med oss. vi kommer bland annat bjuda på matbuffé, kareoke, dans, show och mkt...... mer. detta sker den 25 september från klockan 18.00 till 00.00 och det kommer att ta plats i Ystadsvägen 46 i malmö.

2009-09-08 @ 01:05:29
muslim skrev:

Tänkte bara påminna dig om att vi muslimer inte får fira andra religioners så kallade högtider som tex jul. Firar man jul så åker man ut ur islam. Det bekräftar att man accepterar kristendomen...och vad säger kristendomen? Jo..dom nekar profeten mohammad som profet..dom tror inte på att han är profet...dom påstår att gud har en son...dom påstår att gud är en kropp som finns i himlen och en massa kofor.... därför åker man ur islam om man firar jul. för att bli muslim igen ska man säga shahaada och gå tillbaka till islam igen och ångra att man firade jul. må allah vägleda dig.

2009-09-08 @ 05:22:21
Sari skrev:

Hej,
tänkte dela med mig ett boktips..
Fick boken igår och sträckläste den!
Boken har blivit hårt kritiserad runtom världen men den är värd att läsas.
Boken är den omtalade Medinas Juvel av Sherry Jones.
Jag som inte är muslim bara gift med en lärde mig lite mer om Profeten och Aisha, men dubbelkollade all fakta med min man, man kan bektrakta boken som en novell blandad med historia.

2009-09-08 @ 07:29:09
habiba skrev:

hej Fatima! är i hbg nu :D. vad sägs om att träffas torsdag förmiddag? är inte helt säker på att min syrra hänger på så vore toppen om vi kunde köra shopping tillsammans :)? det e helt upp till dig med fastan o allt. vissa brukar inte orka gå omkring så mycket då men för mig är det helt ok :). Malmö here I come! inshallah
Grattis till din pappa i förskott förresten ;)

2009-09-08 @ 11:46:55
skrev:

Firar du jul? men är inte du muslim. Det är juh haram..Jag tycker att om man har en tro så ska man hålla sig till den inte blanda in andra religioner i den.. och du gör det nog kanske för att det är dina morföräldrars kultur och tro..Men det är haram.. Det finns skillnader melllan relgioner och de ska förbli så.. Jag tror knappast att kristna eller judar sitter och firar våra högtider..

2009-09-08 @ 12:30:14
Fatima skrev:

SANNE

Ja, det gör jag. Julafton för mig är bara en ursäkt att få ha en stor fest med god mat, presenter och en julgran. :P

ANONYM

Tack för inbjudan! :)

MUSLIM

Har firat jul i hela mitt liv och tar det inte så allvaligt som du skriver. Halva min släkt är kristna och vi bor i Sverige där nästan varenda kotte firar jul - vare sig man är ateist, buddist eller muslim.
Jul för mig är en familjehögtid där alla samlas, äter gott och har det trevligt, det betyder inget annat för mig - finns inget haram med det.

Tack för din omtanke! :)

SARI

Hej Sari! Tusen tack för boktipset. Låter spännande, ska absolut kolla in boken. ;) Kram.

HABIBA

Torsdagförmiddag blir nog perfekt. Japp, shopping låter kul :)
Han tackar så mycket. ;)

2009-09-08 @ 12:39:48
URL: http://gustibusmensdatincrementum.blogg.se/
Fatima skrev:

ANONYM

Har förklarat ovanför! :)
De flesta kristna och judar som bor i arabländer brukar fira Bayram/Eid också bara för att deras vänner (om de då har muslimska vänner) gör det.

Var är det haram? Enligt vem? Att fira jul så som jag, min familj och alla familjer min familj känner? Är väldigt nyfiken.. :)

2009-09-08 @ 12:45:46
URL: http://gustibusmensdatincrementum.blogg.se/
sally skrev:

julfirandet.. familjehögtid kan man ha de andra 364 dagarna om året, varför just denna dag, julafton? Ramadan, Eid al-fitr Eid aldaha, profeten Muhammeds fördelsedag och Ma al Isra'wal Mi'raj det firar muslimer.. Firar ni påsk? midsommar, halloween, nyår?? nog e det så... men muslimer vet vad de ska fira o annat än det e fel att fira. finns det nån kristen som firar ramadan här i sverige? har de det som en högtid.. ? men till slut, Allahu 3alem!!!

2009-09-08 @ 13:55:26
camol skrev:

Ni som skriver att man "åker ut ur Islam" om man firar jul? Det är väldigt grova anklagelser och det skulle ju vara bra om ni la in vars i Koranen det står att kristna är kuffar? Annars kan jag påminna er om att både kristna och judar är omnämda i Koranen som bokens folk.

2009-09-08 @ 17:35:42
URL: http://alhayat.blogg.se/
Yasmin skrev:

haaah, jag är också muslim och firar jul det är abslout INTE haram eftersom jesus är också profet inom islam.

2009-09-08 @ 17:57:50
D skrev:

Men snälla, alla som kommenterar om julfirande. Fatima är en vuxen kvinna och kan nog avgöra vad hon vill fira och inte. Som hon förklarade det så är det snarare ett tillfälle för familjen att träffas och har inget med själva religionen att göra. Det är det dessutom för de flesta "svenska" familjer som firar jul, många tänker inte ens på att det skulle ha ngt med kristendomen att göra. Varför blir alla så upprörda över en helgdag, det finns väl värre saker som är haram? Jag är själv inte muslim, men jag firar inte jul. Jag har dessutom firat eid, fastat och dricker ej alkohol eller spelar, vad gör det mig då? Om alla bara kunde tänka på sig själva och fundera på hur man blir en bättre medmänniska istället och sluta kategorisera folk...

2009-09-08 @ 18:00:55
skrev:

Jag tror inte att man åker ut ur islam..Men det är fel att fira en högtid som egentligen är till för någon som de kallar för "guds son" eller "gud". Jesus är profet i vår religion inget mer än så! Håller med Sally..Varför har ni valt att ha en familjehögtid just på denna dagen varför inte någon helt annan dag som inte har någon betydelse..
Du säger att det inte har med religionen att göra men varenda liten grej som du gör under julen kommer att vara en symbol till just kristendomen.. Mitt tips är att fixa en familjehögtid med en massa matätande som man delvis gör under ramadan också ..under någon annan dag! och låt julen vara för de som tror på att gud hade en son eller va en människa..

2009-09-08 @ 19:06:53
A skrev:

PEOPLE!

Lämna henne ifred, hon är en MOGEN och VUXEN kvinna. Så leave her alone, seriöst. Det är upp till Gud om det är Haram eller inte. Gud straffar och avgör. INTE NI! cheese, FOLK ska alltid göra en stor sak av ngt som är pytte litet. Jag är själv muslim och JAG SER INGET FEL MED ATT FATIMA FIRAR JUL. Halva hennes släkt är kristen SÅ INGET FEL MED DET. SEN ÄR DET hennes Niya (syfte) som spelar roll och i det här fallet är det INTE jesus födelse UTAN för att fira och äta god mat, CAPISCE?
SEN SKA MAN ALDRIG ANKLAGA NÅGON FÖR ATT "ÅKA UT UR ISLAM" ÄR DU EN LÄRD MÄNNISKA ELLER? STÅR DET SÅ I KORANEN? HAR SHEJKEN SAGT SÅ? NEJ.

Gå gör annat istället för att säga vad som är rätt och fel.

PEACE

2009-09-08 @ 21:24:48
Tänkaren skrev:

Salam!

Vill bara kort säga att man måste byr sig om sina syskon i islam, det är en plikt som heter Amr bil maroof wa Nahi anel munkar ( påbjuda det som är gott och förbjuda det som är ont). Jag tar inte någons parti utan ville bara upplysa om att vi har en sån plikt gentemot våra muslimska bröder och systrar.

2009-09-09 @ 15:05:17
skrev:

håller med "tänkaren"
Profeten Muhammad (salla allah 3alajhi wa salam) sa om ni ser något fel så ska ni rätta det om inte genom handling,så genom ord om inte genom ord så i ert hjärta.
Det är väl klart att man ska säga till om någon gör något fel..kvittar om personen är ett litet omoget barn eller en mogen gamal person. Ja! Gud straffar och avgör, men han straffar nog också de som ser det som är fel och håller tyst. Jag själv tycker att det är LÖJLIGT att man firar jul bara för maten eller kalleanka.. Snälla!! samma sak för de som firar ramadan och kanske lixom fastar en dag och resten har de semester..Trots att de kan fasta! Jag tycker då att man är Falsk och har ingen RESPEKT för religionerna..Kvittar om man e kristen,jude eller muslim. En högtid finns för en speciell anledning inte för att man ska titta på kalleanka ..dessa e bara extra traditioner som har följt med.. JAg tittar under julen på kalle anka ..men bara just för att den finns på tv..men resten av dagen e vanlig..Jag har ingen Julgran inga julklappar ingen julbord eller något som inte tillhör min tro och tradition. För mig är Julen till de kristna och då ska det också vara för dem!

2009-09-09 @ 18:21:33
sally skrev:

alla som skriver att det e fatimas val osv, leave her alone osv, visst det ska man göra, det e hennes beslut och val vad hon väljer att fira,men dock vår alls skyldighet att upplysa våra muslimska systrar om rätt o fel. Allahu 3alem! ett exemel, jag hade besök o kvinnan här skulle ge hennes o mina barn godis. jag sa, äter ni sånt? hon sa vaddå, finns det nått fel.. jaa gelantin i allt godis du lämnat. det visste inte hon, o det var min skyldighet att berätta det! hon kastade allt. och till fatima: skriver man blogg öppet får man dock tåla alla kommentarer, annars får man hålla det för sig själv:-)

2009-09-09 @ 18:44:08
D skrev:

Det är en sak att vägleda och råda sina medmänniskor. Det är en annan sak att uppröras och säga att man blir utkastad från islam för något som inte ens görs i ett ont syfte. Det är inte okej. Dessutom borde man väl tala lugnt med den andra parten och få reda på dennes synsätt innan man börjar döma ut den personen?

2009-09-09 @ 22:49:06
Muslimah skrev:

Salaam aleikum syster!

Tänkte ge dig bevis på att kristnas firande inte är tillåtet, men av ngn anledning går dom inte att klistra in här...

Men alla som vill ha bevisen kan gå till www.darulhadith.com och lära sig massor. Frukta Allah systrar och bröder. Säg inte saker från ert eget huvud utan kom med bevis.

Yasmin: Att DU firar jul är INTE ett bevis på att det är tillåtet.

Sally: I islam har vi 2 Eid (högtider). Varken mer eller mindre. Du räknar upp dom som 5. Det stämmer inte.

Muslim: Ingen kan säga till en annan att denna "åker ut ur" islam. Allah är den ENDA som vet.

Om man begår en synd kan man göra tawba (ångra sig från hjärtat). Man kan göra för ALLA synder, t o m shirk som är den värsta synden, så länge inte själen har nått halsen vid ens död.

2009-09-10 @ 00:29:38
camol skrev:

duralhadith är sunni salafi och den mest extrema (?) av muslismska grupper man hitta kanske?
Sånna som skrämmer bort människor som läser om Islam. Det kan knappast vara haram att besöka sina föräldrar EN GÅNG om året? bara för att dom är kristna. Jag gör det själv. Ser inget haram i det, jag "firar" inte jul. Men mina föräldrar vill att vi ska komma dit då annars skulle dom bli ledsna. Vad är mer haram egentligen? Och tänk på att HARAM är ett väldigt starkt ord.

2009-09-12 @ 01:51:56
URL: http://alhayat.blogg.se/

Din kommentar:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
           RSS 2.0