NU ÄR DET JUL IGEN..

2010-12-11 / 01:33:34



Vad händer på bild nummer två? Ali dansar med granen haha.

Är hemma från en riktigt mysig kväll med familjen. Åt middag med mamma, Ali, Gabriela och Samer - mamma hade grillat två hela kycklingar - SÅ GOTT! Efter någon timme kom pappa hem från jobbet och då fikade vi med kaffe, pepparkakor samt lussekatter och knäck (som mamma gjort). Mamma gör den godaste knäcken i världen!
Sen tog mamma fram julgranen och den stora kartongen med alla julgransprylar och då började vi pynta. Det var kul. Jag och Samer planerar att ta fram vår gran runt den 19:de december.

Innan jag skriver detta vill jag tydligt punktera att detta är skrivet till alla de som inte kan hålla en sansad nivå i sina kommentarer samt mejl angående julfirandet. (Det är INTE skrivet till de som diskuterar denna fråga med respekt och nyfikenhet.) De är också till alla harampoliser som vandrar omkring på alla gator och torg.

Så här är det: JA! Jag och min familj tar del av julfirandet då det är en svensk tradition och eftersom vi bott i Sverige i hela våra liv plus att vi ÄR svenska så har vi alltid firat jul. Enda sedan jag var en liten prutt så har jag förstått att vi firar denna högtid för att vi är svenskar och INTE för att vi skulle vara kristna. Så det som förvånar mig är hur NI inte kan förstå det. Jag är inte intresserad av att alla muslimer ska börja fira jul men ni ställer mig samma fråga hela tiden och jag bara SVARAR ER. Det är inte så att jag vill få er att börja fira jul.

Förstå detta. Jag är muslim och som muslim så innebär det att jag praktiserar min religion genom att be, fasta, bära slöja, betala zakat, inte dricka alkohol - listan kan göras lång. Tror ni på fullaste allvar att jag skulle ta ALLT jag gör och tror på, slänga det i en stor säck och dumpa den på soptippen för att FIRA JUL!?
Ni säger att jag gör HARAM, att jag är en syndare, att jag inte kan kallas för muslim (med mera) för att jag firar denna högtid. Det JAG TYCKER är att ni ska vara väldigt försiktiga med att slänga ur er ordet "haram" hur som helst samt akta er för att skriva att jag inte ska få kalla mig muslim. Ursäkta mig, men vem tror ni att ni är? Helt ärligt. Vem tror NI att ni ÄR? Den enda som dömmer mig är Allah så vem är ni att sitta och "dömma mig" med dessa haram till höger och vänster? Märker ni inte vilken nivå ni försöker sätta er på? Allahs nivå? Stagfarallah. Med all respekt ber jag er att hoppa ner från era höga hästar och tänk på vad ni håller på med, för er egen skull alltså för jag kan inte påstå att jag bryr mig om er. Är bara så trött på detta evinnerliga tjat om julfirandet. Vi har förstått att alla muslimer inte är överens om denna fråga för det är otroligt många muslimer (som bor i länder där jul firas) som firar julafton på ett eller annat sätt och sen så finns det dem som inte tar del av julen. Är det något ovanligt att alla inte delar samma åsikter? Det kan ju ingen påstå.

Är alldeles för trött för att fortsätta skriva om detta. Hoppas verkligen att detta är sista gången jag behöver ta upp det i ett inlägg. Fred på er allihop. ♥
77 Kommentarer
Madi skrev:

Heja Fatima! Välskrivet som vanligt. Det lättaste och sjävklaraste av allt istället för att bråka om något sådant som julen, som för många är en viktig högtid oavsett om man är kristen eller inte; respektera att vissa firar och andra inte, om man inte vill behöver man ej osv.

Kanske kan man bara vara överens om att man inte är överens, låta folk vara dem de är och som Fatima skriver hålla "fred". Svårare är det inte.

2010-12-11 @ 01:58:11
Fatima E skrev:

Stackars, Fatima. "/

2010-12-11 @ 01:59:06
Madi skrev:

Btw, vad fint pyntad gran! :D

2010-12-11 @ 01:59:07
ARG! skrev:

Att fira kristnas högtid tar ut från islam punkt slut. Spelar ingen roll om du har slöja eller tror dig praktisera islam så länge du höjer en tradition som går helt emot islam och Allah. Julen symboliserar kristendomen och du vet mycket väl vad kristendomen står för. Kristna nekar profeten Mohammad Salla Allahu alayhi wa sallam som sändebud och påstår att Allah har en son och sitter på himlen osv osv. Är man muslim måste man lämna allt som strider mot religionen islam även om det är tradition. Det är riktigt motsägelsefullt att påstå att man inte accepterar kristendomen samtidigt somman höjer upp deras värderingar och högtider.Sen är det en kristen tradition och inte svensk. Du firar INTE vintern utan det är just kristnas jul som du firar och höjer upp. Sluta vara som en shaytan genom attklä dig som muslim och få muslimer att begå kufur genom att fira julen som dig. Sen ska du inte tro att islam bara är slöja. Det spelar ingen roll om hela din kropp är virad med tyger så länge du höjer upp kufrhögtider. Till alla muslimer: lite bullar och presenter förtjänar inte att lämna sin religion för tänk på det mina bröder och systrar.

2010-12-11 @ 02:02:05
Madi skrev:

@"ARG!": läs citatet i detta inlägg av Fatima, väldigt tänkvärt. http://fatimajohansson.se/2010/december/citat.html

2010-12-11 @ 02:07:00
ARG! skrev:

Madi du skriver att du INTE är troende. Du ska då inte göra fatwas inom islam. Håll dig åt sidan.

2010-12-11 @ 02:09:52
sihem skrev:

ARG: only god can judge us.

2010-12-11 @ 02:10:02
ARG! skrev:

Det är som att säga att man är muslim men ber ändå till statyer eftersom att det är tradition i det landet man uppvuxit i. Ja, samma sak är det att fira jul.

2010-12-11 @ 02:12:29
Madi skrev:

ARG!: vad får du ut av att döma andra så här? Då följer du ju själv inte det som står i citatet, citerat av Profeten Mohammed (!). Du dömer både Fatima något otroligt i ditt tidigare inlägg, och mig ovan; "håll dig åt sidan".

Vad sägs om lite vänlighet och vanlig hyfs? Att vara medmänniska kan alla vara, men för många troende (oavsett religion) är medmänsklighet något väldigt viktigt, och den bild jag har fått av Islam är att kärlek och att inte förtala är ledord...?

2010-12-11 @ 02:26:42
Sarah skrev:

Till arg:

jag blir så förbannad när jag läser sådant skit som du skrivit. Du är sannerligen en av de idioter som Fatima skriver om i inlägget här. Hur i HELVETe kan du kalla henne shaytan?? Jag spyr på hela dig för om det är någon som är satan här så är det Du med dessa vidriga ord. Åt helvete med dig och alla som skulle hålla med i dina vidriga kommentarer.

FY FAAAAN VA ARG JAG BLEV NU.

För övrigt gillar jag det du skrivit Fatima. Fattar inte hur du har detta tålamod. Wa salam!

2010-12-11 @ 02:31:15
D A L I N A skrev:

Bra Skrivet Fatima! Håller också med Madi i allt hon skrivit!

Arg: Take a chill pill.

2010-12-11 @ 02:34:52
Madi skrev:

DALINA: word!

2010-12-11 @ 02:49:13
Nor skrev:

HAHAHHAHA snälla låt mig skratta åt dig "ARG!" hahahahhaahaha... sådär!!! Nu tror jag att jag har skrattat färdigt!

Men läste du inte igenom inlägget ordetntligt eller? Läste du inte helt tydligt att hon inte vill höra er haram polisers åsikter? Håll era åsikter för er själva.

Hon gör som hon vill, och ni gör som ni vill. Lägg er inte i hennes liv för gudsskull!! Vem har sagt att hon ens behövde skriva allt det där? Hon behöver inte ens förklara sig själv, den enda hon behöver förklara sig själv för är ALLAH swt!! PUNK SLUT!

Och vet ni inte, ni som kallar er själva för muslimer men som trackar er på alla andra muslimer, ni haram poliser, vet ni inte att AVSIKTEN är det viktigaste i en människas handling? UNNA DET EN TANKE!

2010-12-11 @ 03:03:37
URL: http://behroox.blogg.se/
sima skrev:

För det första, likaväl som att fatimas julfirande ska respekteras, så bör även motståndets åsikter respekteras.

Att påpeka fel, eller rätta någon som besitter fel kunskap, behöver nödvändigtvist inte vara att man dömer personen i fråga. Som muslim ska man vägleda och rätta det som är fel´. Därför kan alla som flitigt citerar meningen "only god can judge me" ta och lugna ner sig lite.

Jag funderar lite på hur långt man ska anpassa islam efter sina egna åsikter och behag. Ska Gud anpassas efter människan??? lustig tanke...astaghfirullah. Det gäller att sluta hyckla. Visst, erkänn att det är fel men att du firar iallfall istället för att ´få det att låta ok. Detta är imitation av kuffar, detta är firandet av jesu födelse och tillhör sannerligen kristendomen. Islams högtider är klara och tydliga. Att lägga till, och justera hit och dit, blir bara fel på alla möjliga sätt. Det spelar ingen roll hur många gånger ni intalar er själva att detta enbart är en svensk tradition , och att det är avsikten och hjärtat som räknas. Det som döljer sig i hjärtat mynnar sannerligen ut i handlingar.

Jag tycker Fatima får fira sin julafton så långt hon vill, men hyckla ska hon inte göra. Få det inte att verka rätt och tillåtet när det inte är det...fira jul, men rättfärdiga inte...

Det finns dessutom inget som heter haram-poliser. Det som är haram, är påbud och regler av Allah. Hur ska man enligt er framföra kritik och kunskap om vad som är haram/halal, utan att bli totalt sågad som trångsynt? Islam är väldigt tydlig när det kommer till firande utav kuffars högtider...Vad finns det att diskutera?? Fatima...medge att det är fel, men att du valt att göra det iallfall pga familjetradition. Få det dock inte att verka tillåtet.

2010-12-11 @ 03:54:23
Elin skrev:

Bra skrivet, Fatima.

2010-12-11 @ 04:44:14
URL: http://eshaal.blogg.se/
Maryam skrev:

Väldigt bra skrivet Fatima. Att det fortfarande är personer som kommenterar emot dig såhär chockar mig. Jag är muslim och firar jul och är då självklart övertygad om att detta inte går emot min religion så vem är dessa människor att säga motsatsen??? Ni skrivet som om Fatima är den ända muslimen som firar jul. Precis som hon skriver så är det jätte vanligt
att fira detta.

Till sima vill jag skriva att du säger att vi som firar julen ska "erkänna" att vi syndar?? Men vi anser det inte fel så varför skriver du så? Fatima har ju tydligt skrivit vad hon tycker så varför lägga en sån kommentar??

2010-12-11 @ 07:16:12
Josefine skrev:

ARG

Hur har du mage att kalla Fatima för shaytan? AstighfirAllah!!!

Jag säger bara Allahu alem!

Det är varken din eller min uppgift att dömma någon annan. Lämna du över det till Allah (swt)

ARG

Får jag fråga dig en sak? Är du svensk? Är du uppvuxen med svenska traditioner?

2010-12-11 @ 08:18:39
Fatiha skrev:

ARG låt allah döma och ingen annan.
Var vääääldigt försiktig med vem du dömer.
Detta kan faktiskt slå tillbaka på dig själv.
Vi muslimer har ingen rätt att döma.
Allah är rahim och ghafor den högsta och den enda som dömer så som han vill.

Om du nu tycker så illa om Fatima, SLUTA LÄSA BLOGGEN. Du har sagt ditt låt henne leva som hon vill.

2010-12-11 @ 10:05:51
URL: http://fattis.wordpress.com
Fatiha skrev:

Föresten Fatima ser såååå mysigt ut med erat firande.

2010-12-11 @ 10:06:49
URL: http://fattis.wordpress.com
N* skrev:

ARG!!! om du är så troende som du är varför kan du inte respektera andras religion som kristendom? vad hade du gjort om du sätt att någon skrivet så om islam??

vår religion är en tro som sänder ut respekt,kärlek,jämställdhet,människors rättighet,lika värde osv osv osv.. varför sitter du och dömmer? tex när du vet att fatima inte sänker sig till din nivå..hon svarar dig fint och med respekt men ändå ska du argumentera emot..hennes mamma e svensk och då kanske dom vill ha en svenska traditionför att minnas att de är svenskar? och inte bara följa pappan...

så om du gifter dig med en italienare( han e muslim 100%) skulle inte du vilja fira de högtider ni har i ert hemland???

lägg ner och kom inte o lek någon högre person sta5ferallah!!!
låt tjejen och hennes familj va, känner bara sån stor avundsjuka av såna som du som kommenterar hennes och hennes syskons bloggar med hatkommentarer..deras familj e uppbyggd av kärlek och låt den va!!!
kärlek och respekt till er..

2010-12-11 @ 10:13:56
URL: http://blacklovee.blogg.se/
Ulrika skrev:

Bara gud kan döma oss, kristna som muslimer. Jag anser mig vara "kulturellt kristen" och som Jesus sa "Må den utan synd kasta första stenen." Du skriver klokt, Fatima. Lussebullar och gran har inget med kristendom att göra. Sill och köttbullar är härliga svenska taditioner, på samma sätt som det finns traditionell mat i alla länder. Heja fatima.

2010-12-11 @ 11:19:36
Åsa skrev:

Inte konstigt att det finns krig här i världen, så som vissa beter sig!?!??!!
Hade alla vart som du Fatima, hade det inte funnits krig!
Kram!

2010-12-11 @ 11:37:56
mecka skrev:

jag haller med arg.. profeten har sagt att om man firar nagon annan traditioner eller hogtider an islamiska ar man av det folket, for man foljer dom, da har man gatt ut fran islam..inte bara julen ar haram att fira utan fodelsedagar, alla hjartans dag, morsdag m.m...var arga ni andra om ni vill... att ni sager att ni skrattar at ARG bevisar bara att ni inte ens last pa vad man far och inte far fira enligt islam...hellre sag att ni vet att det ar fel att fira eller gora nagot men ni gor det anda an att saga att folk ljuger, LAS PA sa far ni ocksa kunskap!!! att icke muslimer tycker att det inte ar nagot fel pa fira jul ar for att de inte vet hur islam fungerar men nar en muslim sager att man far det da undrar jag vilken varld ni kommer fran..bevisar att inte manga vet om sin egen religion...

2010-12-11 @ 11:40:47
skrev:

Att fira kristnas högtid tar ut från islam punkt slut. Spelar ingen roll om du har slöja eller tror dig praktisera islam så länge du höjer en tradition som går helt emot islam och Allah. Julen symboliserar kristendomen och du vet mycket väl vad kristendomen står för. Kristna nekar profeten Mohammad Salla Allahu alayhi wa sallam som sändebud och påstår att Allah har en son och sitter på himlen osv osv. Är man muslim måste man lämna allt som strider mot religionen islam även om det är tradition. Det är riktigt motsägelsefullt att påstå att man inte accepterar kristendomen samtidigt somman höjer upp deras värderingar och högtider.Sen är det en kristen tradition och inte svensk. Du firar INTE vintern utan det är just kristnas jul som du firar och höjer upp. Sluta vara som en shaytan genom attklä dig som muslim och få muslimer att begå kufur genom att fira julen som dig. Sen ska du inte tro att islam bara är slöja. Det spelar ingen roll om hela din kropp är virad med tyger så länge du höjer upp kufrhögtider. Till alla muslimer: lite bullar och presenter förtjänar inte att lämna sin religion för tänk på det mina bröder och systrar.

Du är ju galen !! jag firar också jul men bara att äta en bulle p pepakaka o lite julpynt vad är det som är haram med det

de du gör är mer haram att du dömer henne ,,, alltså är du galen gå kolla dina synder istället för hennes alltså vad förbanad jag blir på sånt folk som dig hon ger alltid budskap om islam inte som dig sitter och hittar på egna synder nae knäppt :O

2010-12-11 @ 11:42:20
MammaMarie skrev:

[5:87] O ni som tror, förbjud inte goda ting som GUD har gjort lagliga, och attackera inte; GUD tycker inte om dem som attackerar.

********
Gud vill att vi hittar möten med folk som inte tillhör vår egna tro, var ska vi hitta dessa möten? Om vi inte får dela folkets traditioner, seder och bruk? Det värsta vi kan göra, för oss själva och Islam, är att avskärma oss ifrån det folk vi lever bland. Religionen ska inte användas som en mur gentemot världens folk – snarare är den en bro som är byggd så att olikheterna rinner under den och tillåter folk gå fram och tillbaks över bron till varandra – och mötas.

[7:199] ÖVERSE med människornas natur [och deras brister], och uppmana [alla att visa] hövlighet och vänlighet och undvik [alla ordväxlingar med] dem som [står kvar i hednisk] okunnighet.

O’amor bil ‘orf – handlar om folks traditioner – att man ska visa hövlighet och vänlighet gentemot dom… vilket innebär att man använder sig av deras traditioner, på den tid och den plats som sig bör (traditioner handlar bara om tid och plats).

Att man ska undvika alla ordväxlingar med de som står kvar i hednisk okunnighet – det avser muslimer och inga andra folk … som, trots att folket varit muslimer i århundraden, kvarstår i gamla smutsiga traditioner som att t.ex döda en flicka för att de anser att hon begått någon felsteg, vilket tillhör gamla hedniska traditioner och inte Islam – inte heller tillhör det goda seder och bruk.

Angående:Att fira kristnas högtid tar ut från islam punkt slut..... inte ens om du begår en äkta synd så som otukt, tas du ut ifrån islam... du är bara en dålig muslim. TÄNK när ni diskuterar. Och om ni inte vet - bör ni fundera om ni verkligen vill avslöja er okunnighet så här öppet. Det som tar dig från islam är om du inte tror på Usol-e-deen. Inget annat.

Om julfirande
http://mammamarie.se/2009/12/jag-ar-svensk-faktiskt/

Om s.k. "innovationer":
http://mammamarie.se/2010/06/svar-angaende-morsdag-som-innovation/

2010-12-11 @ 12:24:53
URL: http://mammamarie.se
Iman skrev:

MammaMarie: Kunde inte sagt det bättre själv. Vad bra att du ger exempel från Koranen! Det är det som Islam står för; man ska älska varandra och lära känna varandra. Man kan fira jul utan att vara kristen. Vad har en julgran, lussebullar och knäck med Kristendom att göra? Ingenting..det e bara lite vintermys. Hade man gått till kyrkan och firat Jesus födelsedag på juldagen hade det varit en annan sak. Kram på er!

2010-12-11 @ 12:45:36
Linda skrev:

@Mamma marie.

Vem som helst kan ta ett citat ur Koranen och använda det för att fylla sina egna behov.

Och det är ju ännu mer skrattretande att du tror/tycker att visa hövlighet gentemot andra är att följa deras traditioner.

Alla gör vi fel utan tvekan men att försöka rättfärdiga sina fel är ju det som är rätt konstigt. Erkänn att ni har fel i frågan, vilken orsak ni än har att fira jul så ä det fortfarande vad som går emot vad ni själva TROR på. nämligen islam. Fatima säger att hon inte tror på budskapet bakom julen, ok men då är det ju ganska motsägelsefullt att fira det med julklappar/gran och hela köret. Svensk eller ej, när man är muslim så är det ju islam man ska följa. Islam är väldigt tydligt. Och det är en livsstil och inget annat. Nej du marie, det är du som behöver läsa på mer.

Ni kan omöjligt dansa kring en gran hand i hand för att sen i nästa veva ber era böner. Ni måste förstå att det ni gör är ju rätt konstigt.

2010-12-11 @ 13:10:53
ARG! skrev:

Qaal Allahu ta3aala: Wa laa tasjidu lil shams wa la lil qamar. Det betyder gör inte sojoud till solen eller månen. Från den ayan vet vi då att en person kan visst göra kufur med handlingar även om man inte tror på det. Det räcker med att göra sojoud till månen eller solen eller en staty för att åka ur islam....Det innebär att även om man kallar sig muslim och VET att statyn inte är Allah och ändå gör sojoud till den så åker man ur islam. Ett annat exempel som tar ur islam genom handling är om man slänger Koranen i soporna. Även om man älskar koranen och inte menar att nedvärdera så har man gjort en handling som nedvärderar koranen vilket tar ut från islam. Så ni som påstår att det bara är avsikten som räknas....läs på mer om islam och uppmuntra inte till kufur. Jag har fått nog för år efter år så försöker ni låta det som att julen är helt okey att fira för muslimer och du får med dig muslimer att begå kufr genom att fira kristen högtid som dig. Erkänn att det är fel och sluta hyckla som syster sima säger.
Qaal Allahu ta3aala: wa lan yarda li 3ibadihi al kufr vilket innebär att Allah accepterar INTE kufr åt sina skapelser. Julfirandet att höja kristen tro, dvs. kufr det accepterar inte Allah. Qaal Allahu ta3aala Inn Al deen 3ind Allah al islam. Vilket betyder religionen som Allah accepterar är islam endast. Det jag skriver är endast för att rädda dom muslimer som du försöker lura att det är Ok att fira jul. Nej det är inte Ok. Vill du fira det så är det du som står för vad du gör. Jag kan inte hindra dig. Men erkänn att det är fel och sluta kom på egna regler i islams namn.
Detta gäller dom som förstår innebörden av julen dvs ni vet att det är en kristen högtid men ändå väljer att höja den. Det är den gruppen som går ur islam. Och jag tror inte att det finns någon som inte vet att det är en kristen högtid.
Var stolta muslimer istället för att underkasta er kristna hela djävla tiden. OK anpassa er till svenska samhället genom att lära språket, ha svenska vänner, utbilda er, gör nytta i landet, utnyttja inte systemet, begå inte våld i landet, var vänliga, bygg upp sverige....DET mina vänner är integration. Integration är INTE att underkasta sig kristendomen. Ni ser hur kristna gör narr av Ramadan, eid och allt som har med islam att göra. Varför ska ni höja dom och dom sänker er? Det är skillnad mellan landet sverige och religionen kristendom, tänk på det! Det ser sjukt löjligt ut med sjalbärande kvinnor som springer runt en julgran.......sluta skäm ut oss snälla sluta..... tro inte kristna kommer gilla er...tvärtom dom skrattar åt er.......

2010-12-11 @ 13:24:45
Sara H skrev:

Att ni orkar människor, låt tjejen fira inte fira. Ni gör ingen god gärning att sitta och klaga på det hon gör. Slösar bara er tid och om ni inte gillar det LÄS INTE och KOMMENTERA INTE!

Ha en trevlig helg Fatima:)

2010-12-11 @ 13:27:18
Madi skrev:

Fatima, jag beundrar dig som orkar ha ett öppet kommentarsfält med tanke på alla elakheter som regnar bland folks åsikter här ibland.

Jag är hur som helst glad att du delar med dig av så mycket i din blogg och att man får se så många fina bilder av dig, din familj och era traditioner.

Att du dessutom alltid är artig och vänlig, alla mothugg till trots, gör dig till en bra representant gentemot troende resp. icke-troende, för vad många av dina läsare är, muslimer.

2010-12-11 @ 13:28:34
Tasnim skrev:

Väldigt trist att folk ens vågar snudda vid att göra takfir på andra på det där sättet.
Är man som muslim upprörd över att en syster väljer att fira jul, kan man väl istället för att slänga ur sig den ena ohyfsade kommentaren efter den andra, skicka ett vänligt formulerat mail kanske? Det är INTE islamisk vett och etikett att svära åt andra och tillrättavisa på det där viset inför andra. Så beter man sig inte när man vill hjälpa och ge ett vänligt råd.

2010-12-11 @ 14:02:11
URL: http://tasnims.blogspot.com
Zahra skrev:

Väldigt bra skrivet!

2010-12-11 @ 14:04:20
skrev:

@Mamma marie.

Vem som helst kan ta ett citat ur Koranen och använda det för att fylla sina egna behov.

Och det är ju ännu mer skrattretande att du tror/tycker att visa hövlighet gentemot andra är att följa deras traditioner.

Alla gör vi fel utan tvekan men att försöka rättfärdiga sina fel är ju det som är rätt konstigt. Erkänn att ni har fel i frågan, vilken orsak ni än har att fira jul så ä det fortfarande vad som går emot vad ni själva TROR på. nämligen islam. Fatima säger att hon inte tror på budskapet bakom julen, ok men då är det ju ganska motsägelsefullt att fira det med julklappar/gran och hela köret. Svensk eller ej, när man är muslim så är det ju islam man ska följa. Islam är väldigt tydligt. Och det är en livsstil och inget annat. Nej du marie, det är du som behöver läsa på mer.

Ni kan omöjligt dansa kring en gran hand i hand för att sen i nästa veva ber era böner. Ni måste förstå att det ni gör är ju rätt konstigt.

HÅLLER MED ARG. även om din ton är lite hård haha.

OM man säger att man är muslim ja då går man ju inte o gör ngt annat oavsettt orsak. Det måste du väl ändå fatta? Att man bli lite förundrad. För inte så länge sen var det muharram som gällde o nu är det jul?

Dubbelmoral? Erkänn åtminstone ditt fel.

2010-12-11 @ 14:04:44
Ninas modeblogg, utan mode skrev:

Jag är inte det minsta kristen men firar ändå jul eftersom det är en svensk tradition, precis som du skriver. Jag vill bara ha den där mysiga stämningen tillsammans med familjen och äta god mat och godsaker. Och få presenter naturligtvis :P

2010-12-11 @ 14:39:01
URL: http://ninai.blogg.se/
...! skrev:

De friar inte jul utan bara har en liten träd i hemmet och små gulliga lampor och ljus och god mat och lussikater. vadå ? betyder det att man firar jul??!??!. ...... i dont tink so för att det kan anses som en vanlig dag , man bakar peparkakor osv. men jag tror inte att de firar jul!!!, se det som en vanlig dag men man har köpt en gran/träd och köpt fina nya saker för hemmet :). de allt :), de säger ju inte allah har en son ,stakfurula., och faktiskt det är en vanlig dag när man köpter vanliga små runda saker och ljus och sånt och att man köper en träd eller ?

alla är medveten om vad man gör. ni behöver inte göra ert bästa på (för att hjälpa de eller för deras skull.

obs. Fatima: verkligheten : man följer pappan. du är en irakier på verkligheten. men svergies system är du ''svensk''. :P .

2010-12-11 @ 14:51:20
kelopatra skrev:

nää.nu leker ni svenskar totalt. ert mamma är svensk men det betyder inte att du och din familj är det :PP, .. jag håller med: ...!, plus ni leker vädlgit mycket. haha. jag ser er väldigt löjliga och fåniga med er julgran+slöjan. säger inget emot att ni ''firar'' julen men ser fångit ut om jag ska vara ärlig :D FRED <3

2010-12-11 @ 15:03:22
'; skrev:

ni e dumma i huvudet so what om hon firar jul det finns ett talesätt som säger ingen ska in i någons grav vilket betyder att ingen ska bli dömd för andras handlingar,
mitt råd...SLUTA KRITISERA!!!!!!!

2010-12-11 @ 15:15:34
skrev:

ARG du skämmer ut oss skärp dig

2010-12-11 @ 15:16:56
skrev:

TILL ARG

Vet du vad, jag hoppas verkligen att du INTE firar nyår eftersom det inte är Islamiskt. Islams nyår var för några dagar sen (6-7 dagar?) och jag hoppas verkligen att du och din familj firade det gott, för ni har inget att fira den 31/12.

Det är precis samma resonemang som du använder, bara för att du bor i det här landet ska du ju inte ta deras högtider???

Nu inser du hur dum du låter.

Och ni som på FULLASTE allvar tror att man firade jul med julgran och köttbullar för 1000 år sedan

Va? Julgran och juklappar är TRADITION. Precis som det finns traditioner hos araberna som förknippas med Islam, finns det även traditioner hos västvärlden som förknippas med kristendom.

*Och OM jag får fråga, vad är så fel med att fira en profets födelse? (nu firar hon inte jul för att fira jesus födelse) men OM man skulle göra det? Fira Jesus, Moses, Muhammed, Noah. Varför inte? Det är profeter som VÅR GUD valt ut.*

2010-12-11 @ 15:24:52
Fathia! skrev:

Asså helt seriöst ARG:, lägg ner du skämmer ut oss till max.

2010-12-11 @ 15:42:36
jannan skrev:

salam wa alikum, hur orkar ni ? helt allvar.."låt den som inte syndat kasta den första stenen", vem i hellvetet av er är så perfekt o ofelbar att ni har mage att sitta och dömma folk. låt folk leva som de sj önskar! vart gynnar det är att attackera folk med sånna smaklösa och respektlösa kommentarer! allah suhana wa ta3ala är den som dömmer ingen jäkla okunnig bakom en datorskräm som aldrig läst klart en bok i sitt liv!

wa salam

2010-12-11 @ 15:56:38
URL: http://ahlami.blogg.se/
Marre skrev:

Oj oj oj vad livat det är på folk så fort Fatima nämner att hon firar jul...
En sak som jag inte förstår är att en del av er säger att hon inte är svensk- hon är ju född här så hur skulle hon då inte vara det? Ge mig en bra förklaring på det, tack!

Jag kan inte se någon som helst "Jesus-anknytning" till granen, maten, julklapparna eller det faktum att det kanske är den enda tiden på året som släkten träffas! Jag är svensk och räknas väl automatiskt som kristen bara för att jag är född här men jag skänker då inte kristendomen en tanke under jul. För mig är jul bara en mysig tradition.

2010-12-11 @ 16:02:23
Jas skrev:

Till alla, vare sig de som är för eller emot:

Lär er att respektera varandra, ta/ge konstruktiv kritik MEN döm aldrig någon för något.

Jag skäms.

2010-12-11 @ 16:31:26
Marre skrev:

Till ...!

Du behöver inte kalla mig trög för att jag inte vet och kan allt.
Men tack, då fick jag en förklaring till varför en del menar det, det var allt jag ville ha.

2010-12-11 @ 16:36:05
lamia skrev:

till : FATIMA johansson . en tips : ta aldrig upp sånt där mer . skriv bara de du gör och tänker och övrigt allt de du vill egenligen vill visa oss. behövs inte skriva till oss/de ' förstå detta''. du har bara blalat på mycket om det så sluta prata om det. låt de själv klura ut det hur du är.

2010-12-11 @ 16:38:41
Hanan skrev:

Håller med Marie! Ni som argumenterar emot det Fatima skrivit kan ta och sluta. Ni skämmer ut alla muslimer.

Bara för att kan jag berätta att jag också är muslim och firar jul. Det gör hela min släkt som bor i Sverige.

2010-12-11 @ 16:45:17
michaela (gravid v36) skrev:


Jag gissar att du tagit bort det som är religöst med julen och sparat det som mer är kopplat till kultur. man kan väl ha en julgran och äta julmat utan att tänka på jesus? det är väl ändå det som är det viktiga? vilken avsikt man har med sitt firande?

2010-12-11 @ 17:21:19
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Fatema skrev:

Fatima, det enda jag vill säga till dej är att du ska göra det som du anser är rätt när du vet att det är inte haram och att det inte påverkar din tro!!!
Att fira jul är som att fira EID NOROZ och nyårsafton!!!
Man kan fira jul genom att läsa duaa och läsa surat al maryam!!!!

Jag personligen firar inte jul då vi inte har en sånn tradition, men jag är inte emot det heller.

Jag älskar din tro och din starka självförtroende!!!

Athama Allahu ojorach bi mosab abi Abdellah!!!

Salam

2010-12-11 @ 18:32:27
sarah skrev:

Ibn Hazm: Vad tyder på en persons svaga religion och gudsfruktan, är att han söker efter en åsikt som passar hans lust. (al-Ihkam 5/64)

2010-12-11 @ 19:06:01
sarah skrev:

Ibn-ul-Qayyim: Att önska den otrogne glad högtid är som att gratulera honom för att han dyrkar korset. (Ahkam Ahl-idh-Dhimmah 1/441)

2010-12-11 @ 19:15:52
gulli skrev:

så....om jag äter en pepparkaka betyder det att jag praktiserar julen, och på så sätt är kristen?

gå lägg er ärligt talat ibland skäms jag bara ihjäl å era vägnar

2010-12-11 @ 19:30:38
amira. skrev:

HAHA, det roliga är att även om ni bombar om vad hon ska göra eller ej så borde ni ju veta att hon alltid har firat jul. Så varför lägger ni så mkt tid på att skriva om att hon inte borde göra det?

Mår du bra "ARG" get over it, sluta tryck ner henne. Du kommer ingenstans.. du firar inte khalas då, det bara Gud som dömmer inte människorna.

2010-12-11 @ 21:14:42
URL: http://afrique.blogg.se/
en 16åring skrev:

LET GOD JUDGE US! Varför lägger vissa människor så mycket tid och energi på att dömma andra människor? Jag förstår inte. Man kan göra så mycket bra med sin tid, men istället väljer vissa att använda våran dyrbara tid som vi får av Gud till att förolämpa någon annan? Låter helt sinnessjukt i mina öron. Om ni tycker något är haram, tyck det men tro inte att ni har rätten att dömma Fatima. Kolla på vad ni borde göra för att bli en bättre människa istället för att kränka ner någon annan. Ingen människa är bättre än någon annan. Så snälla tänk lite innan ni talar. Love and Peace!

Fatima, du är en inspiratin by the way! Hoppas du får en underbar jul! Kram!

2010-12-11 @ 23:56:39
besiima skrev:

Tycker det är sorgligt att du kallar dig svensk när du inte ens kommer från Sverige? OCH inte konstigt att folk blir förvirrade när man säger man firar jul och är muslim?! och när det finns de muslimer som säger de ej firar jul?!! Inom Islam ska man inte ta del av någon annan religion än ens egen,och inte ens någon annans firande!! för att fatta det kort, inom ISLAM firar man INTE jul,påsk,nyår och alla dessa högtider punkt slut! säg vad du vill,det är något du inte kan ändra på! :-))

2010-12-12 @ 00:28:25
URL: http://hube.blogg.se/
Camol skrev:

Hur kan man bli ARG över hur någon lever sitt liv, ärligt talat? Har man inte ett eget liv att bekymmra sig över?

Sen tycker jag också det är mysigt med jul! Man behöver något att se fram emot och lite extra ljus när det är som kallast och mörkast!
Kalla det fira eller vad man vill. Vara med familjen. Mysa och äta lussebullar den 24 december. Dom som är rädda att det är haram behöver inte göra det. Vi som är säkra på vår tro och vet vad vi har för intentioner myser vidare!

KRAM

2010-12-12 @ 01:00:48
URL: http://camol.blogg.se/
somaya skrev:

Men herregud. Det är många som vill skapa bråk här i din blogg, Fatima.
Jag tycker att det är så otroligt tråkigt hur illa alla beter sig.

Vem som helst bör ju kunna förstå att du absolut inte är kristen. Det är en svensk tradition och tex när du och din familj firar jul sitter ju inte ni och tänker på de kristna en hel kväll. Man äter julmat, kollar på kalle anka julklappar. Det tycker jag är okej, det är ju för skojs skull. Snälla, glöm inte att bara Allah kan dömma oss. Akta er för vem ni dömmer.

Jag vet att du är en god muslim Fatima <3 skriv vad du vill i din blogg för det är din blogg <3

2010-12-12 @ 01:30:37
Sallatullah skrev:

Visst jag respekterar allt du skriver men samtidigt firar de kristna faktiskt Jesus födelse. Jesus som enligt dem är guds son. Muslimer säger att GUD inte är född eller har någon son och därför känns själva julkonceptet lite dumt för mig. Jag skulle inte kunna fira jul eftersom det nästan innebär att man lägger sig på den sida som i vårt fall är felaktig.
Kram!

2010-12-12 @ 02:10:51
Nadja skrev:

om my good fatima du har slöja på dej och har julgran och julpynt ,jag skäms verkligen
och specielt svensker som tycker vi är konstiga som följer efter deras religion ,när dom vägrar följa våran !!!

2010-12-12 @ 04:25:17
ukhti skrev:

Ni som skriver "aggresivt", kom igen, ha lite hikma. Är det såhär man ska göra dawah? Annars håller jag med dig "ARG".

2010-12-12 @ 14:55:29
nina skrev:

Orka bry sig så jävla mycket om att hon vill ta del av sin svenska sida också. Alla muslimer jag känner "firar jul" men dom gör det för att känna gemenskap till sin familj och för att det är en del av kulturen i landet där dom bor. Jag är svensk, men inte troende på något sätt, kunde inte bry mig mindre om att jesus föddes men jag och min pojkvän som är muslim äter god mat och delar ut julklappar med min familj för gemenskapens skull!

2010-12-12 @ 17:05:33
URL: http://amelsnina.blogg.se/
Habiba skrev:

Ååh Gud Fatima bry dig inte gumman! Vad fina bilder :):)

2010-12-12 @ 17:20:49
URL: http://habibafilosoferar.blogg.se/
mecka skrev:

tycka vad ni vill om ARG,men han eller hon har ratt i vad den sager..hamdolillah nagon mer som ar palast som inte ger sig sj ursakter for att fira icke muslimska traditioner och som kommer med fakta...snalla manniskor ni andra las pa om islam innan ni sager man far gora saker som man inte far gora..allt detta ni ger tillatelse till kommer ni fa straff for pa dommedagen...och varan islamiska nyar var for nagra dagar sen sa grattis alla muslimer till varat nyar som vi firar ...inte 31 december!!!!

2010-12-12 @ 18:11:26
Julen skrev:

Ni som skriver om att dem flesta inte är pålästa o massa annat skit, NI måste läsa på. Fattar ni inte att man kan glädjas och vara delaktig när det gäller att baka "julkakor", ha julgran o.sv.. Det är inte religion, det kallasför tradition era puckade IQ loosers . Så länge man inte ber eller tar till sig något annat av annan religion så är det lugnt... Jesus var profet så visst ska vi ha respekt mot honom så länge vi inte tar till oss något annat som är emot våran religion.... Alla har sina traditioner i sina länder och ni som skriver att det är tradition bara i Sverige, det e tradition i nästan hela världen med julgran m.m. (kristna länder dåra)...Ni har ingen rätt att hoppa på henne även om ni inte håller med. Behåll era åsikter för er själva för jag tror knappast ni är perfekta då som ni uttalar er. Börja med att bli bättre människor och kolla på er själva, ni har nog säkert massor med fel. Vem är ni somska komma och skriva era fjantiga åsikter?? E så jävla trött på folk dom bara dömmer men tittar inte ens på sig själva. Väx upp för om ni ska vara muslimer så bör ni ändra mycket, det är inte Islam som ni följer. Och du som snackar om att nyår inte får firas hhah du e bas för rolig. Firar ni inte i ditt hemland den 31 december med kakor o god mat o.s.v???? Tänk efter vad ni skriver människor, det är på grund av sånna som ni vi har krig i världen....... Fatima det är första gången ja skriver till dig men ja följer din blogg ofta, du har en underbarfamilj samt liv. Fortsätt med det du gör :) //Från en Sunni

2010-12-12 @ 22:09:13
Gabriela skrev:

Så himla jobbigt det måste vara för dig Fatima att stå ut med alla onödiga kommentarer. Till och med jag som är kristen firar inte Jul som en högtid utan firar det som en gammal tradition och som nånting rolig. Fattar inte varför man bryr sig om vad andra gör. Och om låt oss säga att det hade varit haram att fira jul vad *** bry ni er. Det är ju hon som ska ta ansvar för sina handlingar. det är inte så som att det är ni som ska svara inför Gud eller nåt sånt. Försätt ni leva eran felfria liv och låt alla andra leva sina.
Jag har även en fråga till Arg: firar du din födelsedag? eller ny år? och om du är så förbannad över allt detta varför skriver du inte ditt eget namn och verkligen stå för dina åsikter?
Hoppas ni alla har en bra dag!

2010-12-13 @ 10:28:10
URL: http://ancagabriela.blogg.se/
mecka skrev:

an en gang till dom som inte fattat vad profeten sagt.. han sa inte fira inte jul for det ar kristen religion utan han sa fira INGET som ar av annan tradition eller hodtid an islam....och till den som sa vad ar det for fel att fira profeternas fodelsedagar??? jo om profeten sagt fira inte fodelsedagar och man anda gor det da har man hittat pa sin egna religion, bidaah...detta har vi ocksa blivit varnade for att gora

2010-12-13 @ 18:01:59
skrev:

En kommentar till alla som inte skäms och förolämpar varandra

Ni gnäller på att familjen som muslimer, som tror på Jesus som profet, firar jul (och inte ens för att fira Jesus utan bara för tradition, även om jag inte ser något fel i att fira Jesus födelsedag).

När den kristna kyrkan blev attackerad i Bagdad blev shiamuslimerna (som då är majorietet) rasande och kunde inte acceptera det. Sayed Al Sistani stod vid de kristnas sida. Nu kommer den 40e dagen efter terrorattacken mot kyrkan att infalla vid juldagen, de kristna kommer inte att fira jul och nyår pga det, i radio säger dem även att de inte vill fira julen utav respekt eftersom shiamuslimerna har Muharram.

Det är ingen kristen som gnäller över att de måste lämna kristendomen nu för de inte firar Jesus födelse. Detta är kärlek och omtanke, mellan kristna och muslimerna i Irak. Och här kan ni inte ens visa kärlek och respekt muslimer SINSEMELLAN.

Källa (text till höger): http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=en&sl=ar&tl=en&u=http://www.radiodijla.com/cgi-bin/news/news_item.pl%3Fid%3D2010-12-13%252009:40:45&rurl=translate.google.com&twu=1&usg=ALkJrhj4cJi8lgIGp-LUB0bcgnuD0R1bOw

Skäms.

Förövrigt njöt jag av goda lussebullar och pepparkakor idag, åh jag måste genast lämna Islam nu.

/en muslim

2010-12-13 @ 22:35:07
skrev:

"och specielt svensker som tycker vi är konstiga som följer efter deras religion ,när dom vägrar följa våran !!!"

Öh, sen när är svenskarna kristna? Många må vara döpta och konfirmerade, men många av dem gör det mest för TRADITION. De flesta tror inte ens på Gud.

Läs istället min kommentar ovan om kristna och muslimer i Irak så kommer du förstå vilken typ av respekt det finns mellan RIKTIGA muslimer och RIKTIGA kristna. Inte dem här i västvärlden som inte ens vet vad Islam är.

2010-12-13 @ 22:38:22
skrev:

Julen är ingen så kallad "svensk" tradition,det ÄR en kristen tradition,men alla gör som man vill och känns bra.

2010-12-14 @ 14:05:02
UmmMohamed skrev:

Undrar varför du lägger detta inlägg under rubriken religion när du säger att du inte firar julen för att det är en kristen högtid utan för att ni är uppvuxna här och är svenska.

Kunde du inte ha lagt inlägget under en annan kategori då?

2011-02-23 @ 09:54:26
Moa Juss skrev:

BRR

tyckte om det hela texten och komentärer, jätteintressant att läsa om Gud och hur andra människor lever tycker och tänker, faktskt,Mashaallah jag håller faktikst med att man kan ha julgran och äta lussebullar,vaken kommer man att hamna i helvete bara för att man gör det för det skadar ju ingen det är inte att äta gris liksom eller göra någonting som är skadlig eller förstör,(må Allah förlåta mig om jag säger någonting fel, och bara Allah vet vad är fel och vad är rätt) och jag brukar oxå ha jullgrann bara för att det är fint och så brukar jg äta lyssebullar för tt det är gott, och jag älskar allt Gud har skapat på jorden och då älskar jag Jesus oxå för ahn var oxå en av Guds sändebud, rätt mig om jg har fel för att jag kan säker ha fel ... som alla andra

2011-03-21 @ 00:34:54
URL: http://asiasprincess.blogg.se/
Aaliyah skrev:

Assalamu Alaikum...
till Fatima och alla andra här som tycker att Fatima gör rätt...
Det finns så många hadither om att man inte ska göra som de otroende, härma dem eller fira deras högtider....Och att om man härmar ett folk, så är man det folket.....

Det enda vi muslimer ska fira är Eid.....
Har profet Muhammad sal'Allahu alaihi wa sallam firat otroendes högtider? NEJ?

Man kan ju inte tänka så (som muslim) att bara för att man bor i ett land där folket är otroende, så måste man följa deras traditioner..... det är bara fakta, eftersom att det går emot Islam.

Det är fel bara att önska någon God Jul, eftersom att det är som att säga "ha trevligt när du gör kufr och firar "Jesus (som ni tror är Guds sons) födelse och faller ner för korset."
Jul är ingen högtid som Allah (subhana wa ta'ala) har uppenbarat...och man bör inte stödja eller uppmuntra folk att sätta hjälpare vid Guds sida heller.
och ja vi muslimer älskar såklart Isa (Jesus)(alaihi salam),likaväl som alla andra hundratals profeter.... men vi ser inte honom på samma sätt som de kristna gör när de firar jul, de tror ju att han är en tredjedel av treenigheten som är Gud, och som sagt är det ingen högtid som Gud sagt att vi muslimer ska fira och även så är det fel då vi muslimer blivit uppmanade att inte ta efter de otroende, härma dem eller fira deras högtider.

Svar till BRR:

"varken kommer man att hamna i helvete bara för att man gör det för det skadar ju ingen"

Det kan du väl ändå inte ha som argument för att det skulle vara okej?
Då är det som att argumentera "man kan dyrka statyer för det skadar ju ingen..." man kan

2011-05-16 @ 16:29:29
Aaliyah skrev:

text försvann...aja,
men vi muslimer älskar Isa (jesus)(alayhi salam) + alla andra hundratals profeter, men vi ser inte honom på samma sätt som de kristna gör då de firar jul, de ser ju honom som en tredjedel av treenigheten som är Gud. Alltså shirk.
Och som sagt så är inte Jul något högtid för oss muslimer då den inte uppenbarats för oss från Gud.
Det är ingen muslimsk högtid, det är de otrognas högtid. Som vi inte ska ta efter, för härmar man ett folk så är man det folket.

Det finns massa bra att läsa om detta, hadither, och annat....
Även santa claus är från början något "helgon" enligt de kristna, kommer inte direkt ihåg nu, men sök upp själva och läs!
Här finns något ni kan läsa:
http://www.muslim.se/fragorasvar/rattsvetenskapaislamiskaregler/181-varforintefirajul.html

2011-05-16 @ 16:37:04
Aaliyah skrev:

man kanske är svensk, men det är bara en etnicitet, det är inte det Gud kollar på.
Vi är MUSLIMER. det är DET som räknas.
Och det är våra handlingar och avsikter som Gud kommer att döma oss efter på Domedagen.

2011-05-16 @ 16:40:13
Nyligen reverterad muslim-tjej. skrev:

...med sitt sunda förnuft bara borde man förstå att detta är fel.

2011-05-16 @ 16:42:56
Nyligen reverterad muslim-tjej. skrev:

och man ska faktiskt inte försöka få religionen att anpassa sig efter sina personliga behov, utan gör man något som man vet är fel så får man väl helt säga "ja, jag gör det här av egen vilja, men det är inte tillåtet enligt min religion."

Så lätt är det! För det är verkligen fel att ge den bilden till okunniga personer som inte vet så mycket om Islam.

Och alla otroende och icke-muslimer kan ju kommentera detta hur mycket som helst, men det finns ingen mening då ämnet var -Vad som är okej enligt ISLAM-.

Det är verkligen en synd t.ex att göra något och sedan säga "det här är religion".

2011-05-16 @ 16:48:15
Ny muslim tjej =) skrev:

+ man ska inte bara ta efter andra, de man umgås med eller sina föräldrar, man måste använda sitt eget sunda förnuft, man själv har ansvar för sina egna handlingar, bara för att ens föräldrar gör något så betyder det inte att det är rätt! Man måste tänka själv! Gud har gett oss människor gåvan att tänka med vårt förnuft, men det är vi själva som ansvarar för att kunna använda det rätt.
Om man inte vet om något är rätt eller fel inom Islam så får man säga att man INTE vet, istället för att säga att det är OKEJ. Man får helt enkelt söka kunskap inom Islam och läsa autentiska hadither, se vad Qur'an säger om detta och vad profet Muhammad (sal'Allahu alayhi wa sallam) säger om såna här fasoner... inte heller bara blunda för det.

2011-05-16 @ 16:53:45
Hana skrev:

Jag är också svensk muslim och firar inte jul.
Det som går emot det Allah beodrat ska man avvisa, och julen har sannerligen sitt ursprung i hedniska traditioner och kristendomen. Det är en svensk TRADITION som du säger, och vad säger koranen om traditioner? Det är inte tillåtet att göra andra kufirs högtider till eid.
Allah sändebud sade en gång "De som imiterar fienderna är en av dem"
Jul och luciafirandet innehåller tydligt shirk.
Jag ber Allah att visa oss sanningen, och frukta Allah ty du ska stå till svars för att du firat en kristen och hednisk högtid i så många år och förkastat Muhammeds (swt) ord om att inte fira andra traditioner utan följa Islams sanna och rena väg.

2011-10-21 @ 18:27:23

Din kommentar:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
           RSS 2.0