TRÄNA ELLER INTE?

2010-12-06 / 13:18:01
Hej! Jag undrar en sak bara, min kille tillater inte mig att ga pa gym dar det ar blandat man och kvinnor. Skulle nagan av er tjejer acceptera detta??

Jag kan bara prata för mig själv. Att min man skulle "förbjuda" mig något exicterar inte, han pratar inte så med mig. Tycker inte att någon ska prata så med sin respektive, om man tror att man får någon form av respekt på det sättet så han man väldigt fel.  
OM min man inte gillar något jag gör så frågar han mig bara om jag kan undvika att göra det och sen anledningen till det. Om jag hade sett att han verkligen var obekväm med att jag skulle träna med män (svartsjuka? osäkerhet?) så hade jag nog gått till ett tjejgym istället - men jag hade också bett honom att jobba på sina problem för så ska man inte känna när man är tillsammans med någon.

Men finns det inget gym för endast kvinnor där du bor och du verkligen vill träna så tycker jag att du ska berätta för honom hur du känner. Och fråga honom också VARFÖR han inte vill det. Är det bara för att han vill kontrollera dig så är mitt råd att "be honom fara och flyga". Men är han svartsjuk (världens mest onödiga känsla ju!) kan ni kanske träna tillsammans hehe. Om inte det funkar (ni kanske har olika dagsrutiner?) så träna ändå så lär han sig leva med det. :)

Vad tycker ni andra tjejer? Hur ska man göra i en sådan situation?
39 Kommentarer
D A L I N A skrev:

Oj vad jag håller med dig Fatima! Ge sin partner order är så dumt att det inte är sant.

Jag hade inte tolererat om min kille bett mig sluta gyma med killar.

2010-12-06 @ 13:45:49
Gabriela skrev:

Jag håller med er men visa har det väl svårt att säga emot sin partner vilket jag tycker att det är fel. Annars om de inte kan lösa det på ett annat sätt så kan hon väl antingen träna hemma eller träna med partners systrar eller någon han litar på så han inte har nånting att misstänka och till slut så kommer han säkert att acceptera att hon går till gymmet ensam:)

P.S. min älskling är inte tönt Fatima, han har bara lite svart att hålla sina löften :):)kram kram

2010-12-06 @ 15:07:19
URL: http://ancagabriela.blogg.se/
skrev:

Gabriela, jag tror inte det har så mycket att göra med att han misstänker något (att hon skulle göra något med killarna där). Det är snarare principiellt, jag antar att han är väldigt traditionell och anser att han har rätt att förbjuda sin partner.

Tyvärr finns det än många killar som tror att det är okej, när dem egentligen måste inse att det idag inte funkar som det gjorde för 100 år sen. Det innebär inte att man är en dålig tjej om man inte "lyder" sin man. Det handlar om kommunikation.

En relation måste byggas på hela livet, förutfattade roller gör bara att man mår dåligt, alla människor är olika. Klarar man inte av att bygga upp relationen så ska man nog inte ge sig in i någon.

Jag tycker att ditt svar var vettigt, Fatima. :)

2010-12-06 @ 15:22:01
jag skrev:

Fatima... Tack.

PS. ... Det handlar mer om att han sager sig veta hur killar funkar, att de pa gymmet checkar in tjejer och kan forsoka florta med mig. Han menar att det ar en annan sak om man bar hijab dock, eftersom man med slojan sander ut en signal att man ar troende och inte ar en san dar tjej. Nar jag satter pa mig slojan kommer det vara lugnt for honom att jag gar pa gym. Ironiskt eftersom han sjalv ska borja gymma pa ett blandat gym imorgon! Jag haller med er, eftersom vi bada bestamt att vi vill bli muslimer nu sa blir det latt hant att vi ger varandra regler och forbjuder varan mycket, det tar skada pa relationen att ha dessa forfutfattade roller men vi tanker att det ar nagat vi kommer komma in i snart..? Men ja, han ar valdigt traditionell nar ovanstande kommentar put it that way. Kvinnan far sjalvklart utbilda sig och jobba, men hon ska ocksa vara den som skoter allt i hushallet (han kan hjalpa till da och da motvilligt), och stanna hemma under barnens uppvaxt. Snacka om en borda pa kvinnan. Enligt honom ar kvinnan i muslimska par sa har.

2010-12-06 @ 16:01:31
Sarah skrev:

Bra svarat Fatima! Jag har ingen pojkvän/man men jag kan tänka mig att jag inte gillat att någon ska förbjudna mig sånt. Tycker att tjejen ska träna ändå!

2010-12-06 @ 16:02:13
Iman skrev:

"Enligt honom ar kvinnan i muslimska par sa har" skriver du. Det är så synd att han tycker så. Är själv gift, ung och bäs slöja. min kille har inget emot att jag tränar på gym där det är blandat. Jag har på mej träningskläder o fokuserar på träning inget annat. Det har aldrig kommit på tal att förbjuda varandra grejer. Man har föräldrar som kontrollerar en när man e liten, när man gifter sig ska det vara respekt mellan paret och inte stränga regler och kontroll. Så länge du följer muslimska regler och inte e otrogen på gymmet har han ingen anledning och säga nej. Eller så kan ni träna tillsammans som Fatima sa. Så tycker jag :)

2010-12-06 @ 16:22:19
skrev:

Till Jag.

Jag tänkte bara säga att slöjan inte kommer att förändra hans syn på det hela. Eftersom han har en viss syn och påstår sig veta hur killar fungerar så vet han också att t.ex. vissa muslimska/arabiska killar inte bryr sig om att du har slöja och kan "stöta på dig" ändå.

Det är såklart ganska hycklande att han får träna på blandgym. Jag skulle föreslå att ni gör det konsekvent för båda; antigen bestämmer ni er för att gå på separata gym BÅDA två, eller så tränar ni ihop eller så tränar ingen utav er.

Annars kan hans resonerande bli väldigt ologiskt "jag får göra som jag vill och du ska lyda mig", det kan ingen (kvinna) må bra av unless hon är medveten om det och går med på det. Du får helt enkelt se om han är en sån man som är värd att behålla trots dessa brister, eller om han kanske går att kompromissa med, att ni bestämmer saker ihop så småningom. Det är viktigt att man försöker!

2010-12-06 @ 16:22:53
Marre skrev:

Till 'Jag'...
Men även om han tycker/vet att killar "funkar" så borde han väl lita, eller vad jag ska använda mig av för uttryck, på dig och att du inte bryr dig ett dugg om dem. En som sak som stör mig med uttalandet är "en sån där tjej". Jag är inte troende av något slag åt något håll men jag tycker att sådana kommentarer är otroligt korkade! Mest för att det i mina öron har en dålig klang, vad är "en såndär tjej" för något?! Någon som står och kråmar sig och med kroppsspråket säger "Hej här är jag, stöt på mig"?! Jag kan bara tala för mig själv, men om det är så han menar så är jag då ingen "sån tjej", religiös eller ej!
Ärligt talat så tror jag att det är få som gör det...
Jag är inte på gymmet för att bli flörtad med, jag är där för att träna, ta hand om min kropp och må bra!
Och det tycker jag att du också ska göra!

2010-12-06 @ 16:35:15
Ulrika skrev:

Om man vet hur killar funkar, betyder det att man själv är likadan? Dessutom tycker jag att det tyder på en rutten och nedvärderande manssyn.

2010-12-06 @ 17:02:04
Nor skrev:

Man ska ju tänka på detta ur islams synvinkel också. Inom islam ska ju kvinnan lyda mannen..Såvida det inte gäller att göra något som strider mot religionen.

2010-12-06 @ 18:34:08
URL: http://behroox.blogg.se/
Nor skrev:

Man ska ju tänka på detta ur islams synvinkel också. Inom islam ska ju kvinnan lyda mannen..Såvida det inte gäller att göra något som strider mot religionen

2010-12-06 @ 18:35:02
URL: http://behroox.blogg.se/
Ulrika skrev:

Visst, men ska man lyda även om det är ett helt tossigt beslut?

2010-12-06 @ 18:44:41
Suhad skrev:

''men hon ska ocksa vara den som skoter allt i hushallet (han kan hjalpa till da och da motvilligt)''.själv så bär jag slöja och är muslim och vet inte att tjejen som ska vara den som sköter allt i hushållet ?, ne tjejen måste inte sköta allt i hushållet. '' han kan hjälpa till da och da motvilligt '' , !!!! nejjjjj !!!. båda borde hjälpa varandra med kärlek utan ånges, komunikaton :P. vadå ska han sitta där i vardasrummet och säger åt dig helt plötsligt , gör mig te och vadå ,tänker du gör det till honom ??, varför inte han själv reser sig upp och använder sina händer och fötter och gör te :D. man ska själv ta ansvaret inte allt på KVINNAN !!! det är inte 1700-1800- talet. håller med fatima ! rekomenderar er en bra film men man BLIR BARA sSÅÅÅÅÅ ARG HELA JÄVLA TIDEN ! the other boleyn sister nåt sånt. kvinnan hade inga rättigheter :((((((( FÖR 100 ÅR SEDAN JA ! men inte nu längre :P

2010-12-06 @ 18:45:02
michaela (gravid v35) skrev:

Men herregud, hur kan men ens få för sig att säga så till den man är tillsammans med? Och sen är det heelt okej för killen att gå och träna på ett gym där det finns tjejer? dubbelmoral någon?

2010-12-06 @ 18:48:56
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Sara H skrev:

Jag håller med fatima och iman etc. Jag tycker att du, med tanke på hur det ser ut idag, ska kunna gå träna. Man ska lyda sin man men man ska respektera varan också och det verkar inte som att han respekterar dig genom att ge order. Hoppas det löser sig, försök att gymma tsm! :D Kram.

2010-12-06 @ 19:55:57
URL: http://dellisaras.blogg.se/
mecka skrev:

det spelar ingen roll vad folk tycker och inte tycker.. om man ar muslim, sa enligt islam har mannen sista ordet.. han har ratt att bestamma det mesta nar det kommer till kvinnan, men sen finns det man som utnyttjar detta pa negativt satt eller fel satt och det ar fel, men enligt islam om ens man sager att man inte far gora nagot sa gor man det anda far man massa synder...sen om man klar sig enligt islam i abaya alltsa i ratt islamiska klader...hur ska man da kunna trana pa gym??

2010-12-06 @ 19:59:38
mecka skrev:

nar jag laste inlagget igen sa skrev tjejen som fragade MIN KILLE..att leva som pojkvan och flickvan enligt islam ar ju varre an ga pa blandat gym..du har ingen skyldighet att lyda han, for du ar inte ens hans fru

2010-12-06 @ 20:01:07
Åsa skrev:

Till Jag:
Jaha- men då får ju du förbjuda din man att gå till "blandat" gym oxå då- eftersom (han sa det själv) man på gymmet checkar in tjejer och kan försöka flörta med dom.. Löjligt!! Om din man förbjuder dig att göra något du vill, så har du hittat fel man!!
Nä- kanske inte så jag överdriver självklart, men jag blir så lessen. "Muslimska kvinnor är sånna"?
Detta tycker jag INTE är OK!!
Man får helt enkelt diskutera. Och du kan ju trösta din man med att om andra killar hade flörtat med dig hade du inte brytt dig ändå- för annars hade du väl inte vart ihop me honom!? Hihi! ;)
Lycka till och hoppas verkligen det löser sig!
Kramar

2010-12-06 @ 20:03:29
Nor skrev:

Men det finns ett gym som heter 27seven, och där finns det ju en "avdelning" endast för kvinnor. :) Gymma där vettja!

2010-12-06 @ 20:06:38
URL: http://behroox.blogg.se/
nina skrev:

träna ändå! Är man en vuxen människa, eller en människa överhuvudtaget så är det ingen som kan säga om du får eller inte får träna! Spelar ingen roll om man är gift eller inte, ingen bestämmer över dig förutom DU! Om min kille skulle försöka bestämma över mig skulle jag vifta fram långfingret och dra !

2010-12-06 @ 20:13:38
URL: http://amelsnina.blogg.se/
Marre skrev:

Mecka: Har hon sagt att hon tänkt klä sig i abaya när hon konverterat? Det kanske inte alls är hennes tanke och då blir ju med andra ord förmågan att kunna träna inget problem. Är det verkligen nödvändigt att anmärka på vad som sägs vara 'rätt' och 'fel'? Vad du anser/tolkar vara rätt behöver ju inte alls överenstämma med vad någon annan tycker...

2010-12-06 @ 20:51:51
Suhad skrev:

till Mecka !!!. vad har du med det att göra om hon ska ha på sig icke ''abaja''eller ska. ?????. tjejen ville ha råd för att lösa hennes och makens problem :P. hon får ta hennes ansvar om hon vill ha abaja eller inte. det är inte upp till dig att säga åt folk : ehhh enligt islam ska man ha abaja . vem ska att man måste ha abaja ens, de står bara att helst dölja kvinnans snygga kurvor . jaaa vi vet det men det betyder inte att man måste eller tvingas till det och det är hennes sak mellan henne och gud.

2010-12-06 @ 21:46:49
Suhad skrev:

till mecka. om det händer nån gång i livet när din man säger åt dig .'' NEJJJ !. DU FÅR INTE GÅ UT !.
(inte på aggresivt sätt)
tycker du att hans sista ord är den rätta ???.och du skulle till din syster vad skulle du ha sagt el kännt dig. min åsikt, känns verkligen som om du skyddar männen :( tyvärr.

jag tycker verkligen synd om tjejer som får sådan killar. killar som tycker om makt och kontroll över tjejer som behandlar de '' snällt men samtidigt som en dörmatta :(.

2010-12-06 @ 21:55:24
NamNam skrev:

Ärligt så handlar det väl mer om att respektera varann !! Enligt korrekt islam ska verken manen eller kvinnan befinna sig på sådana beblandade miljöer , punkt !

2010-12-06 @ 21:58:30
URL: http://rgc.blogg.se/
Suhad skrev:

''muslimska kvinnor är sånna ''
Åse jag håller med dig. men det betyder inte att ALLA ''muslimska kvinnor är sånna'' vill jag bara säga. :DD

2010-12-06 @ 22:00:36
soos skrev:

jag är muslim och har slöja.
min pappas åsikt och killar. :P
tyvärr så sa min pappa nån dag ,killar brukar tycka om kontrollera tjejer för att'' skydda'' de. och för att de ÄLSKAR makt, så klart säger de aldrig det för någon.. jag ställde den här frågan för honom :kille tillater inte mig att ga pa gym dar det ar blandat man och kvinnor. Skulle nagan av er tjejer acceptera detta?? då fick han så klart tänka sig om han var en tjej då skulle han ha känt sig lite under. poängen är att han tycker att du först diskuterar detta med din man. om ingen lösning då får ni säga åt varandra att VAR OCH EN tar sin ansvar ..

2010-12-06 @ 22:16:48
soos skrev:

killar brukar tycka om kontrollera tjejer för att'' skydda'' de. och för att de ÄLSKAR makt : han tycker att det är en dåligt sida som killarna har!!!!

2010-12-06 @ 22:19:07
Sara skrev:

Alla ni därute som predikar om hur mannen har sista ordet enligt islam och hur kvinnan ska lyda mannen enligt den islam ni hittar på.. Skaffa er rätt information innan ni uttalar er! Jag BER er, förstå innebörden av Islam och förstå vad religionen handlar om, då kommer ni inse vilka skrattretande ämnen ni fastnar på, INTE ETT DUGG VIKTIGA!

Jag som muslim kvinna vill att andra kvinnor ska se vilket upphöjt värde en kvinna har inom islam, och INTE dessa kränkande ''regler'', uttryck er rätt!

2010-12-06 @ 22:28:59
skrev:

"Jag som muslim kvinna vill att andra kvinnor ska se vilket upphöjt värde en kvinna har inom islam, och INTE dessa kränkande ''regler'', uttryck er rätt!"

Men Sara, stämmer det inte att mannen har det sista ordet om hans ord är i enlighet med Islam? Och kvinnan ska lyda honom eftersom mannen är kvinnans målsman när hon gifter sig? (när hon inte är gift är det hennes pappa som är hennes målsman, dör pappan är det broshan som är målsman. Det känns inte nödvändigt IDAG).

2010-12-06 @ 22:35:33
Habiba skrev:

"Be honom fara och flyga"...hahahha. Jag har lärt mig det uttrycket från min mamma och mormor och släkten uppe i norrbotten..vet inte om det är en norrbotten-grej men ååh vad härligt det var o se det där..har inte hört det på länge :p

Vad gäller ditt svar på frågan så håller jag med dig helt Fatima. Verkligen bra svar :)

2010-12-06 @ 22:55:31
URL: http://habibafilosoferar.blogg.se/
Svarten skrev:

Intressant att läsa kommentarerna.
...och Fatima är alltid lika klok :-)

2010-12-07 @ 02:32:54
URL: http://svarten.blogspot.com/
jag skrev:

Jag ska i varje fall lamna honom. Detta inlagg gav upphov till ett stort gral, da jag fick se hans vackra farger. Att lagga handen pa, och kalla massa massa namn, blev for mycket. Intressant att lasa alla era kommentarer. Tack F.

2010-12-07 @ 13:38:58
Åsa skrev:

Ska du lämna honom? Lägga handen på? Kalla namn? Låter inte bra...
Men är det illa kan det knappast bli bättre! Tänker på dig o hoppas det löser sig!!

2010-12-07 @ 20:19:17
skrev:

Om man brusar upp för något så meningslöst är detta förhållande ändå dömt att misslyckas, hellre att du upptäckte det nu än.. ja, när det är försent. Lycka till!

2010-12-07 @ 20:48:38
Ebba skrev:

Av egen erfarenhet och av mina vänners erfarenheter så... de killar som är väldigt svartsjuka, är det oftast för att DE SJÄLVA tar varje chans att flörta med tjejer... "killar tänker så" - snarare JAG tänker så! Mitt ex LJÖG och påstod att han vänner berättat att jag flörtat och raggat på killar när jag tränat, varit på krogen med mina tjejkompisar osv. Han försökte "förbjuda" mig att träna, gå ut osv, och ville att jag skulle sitta hemma ensam och titta på tv - när han gick ut och festade! Sedan kom det ju fram att HAN var otrogen.. flera gånger... och att det var därför han var så svartsjuk och ringde mig stup i kvarten och begränsade mitt liv; för att han visste att han tog varje chans att ragga på tjejer och "visste hur lätt det är att få omkull en tjej" - och tänkte att alla killar gör väl så, men att ingen "ska få chansen" att göra så mot mig. :S Har ett par vänner som varit utsatta för liknande historier...

Så om en kille ger indikationer på att vara överdrivet svartsjuk drar jag numera öronen åt mig direkt! Att vara lite svartsjuk är "gulligt" och visar att man inte tar varandra för givet och är rädd att mista sitt livs kärlek - men att vara så svartsjuk att man begränsar och kontrollerar sin partner är osunt och tyder på att något är fel, för det handlar inte om kärlek iaf!

Blev långt nu. Men ville bara skriva det. Nästan alla tjejer tycker att en kille som är svartsjuk är så gulligt, att han bryr sig om dem och inte vill förlora dem. Men det ligger oftast mkt mer bakom!

2010-12-09 @ 18:04:56
mecka skrev:

svar till suhad...ja faktiskt.. min man sager aldrig att jag inte far ga ut for jag ar inte ute ofta pa grund att jag trivs hemma men jag lyssnar pa allt han sager sa lange han inte skulle saga att jag maste gora nagot som ar haram... jag foljer islam och profeten sa bra jag kan och det betyder ocksa att lyssna pa sin man!!! nor besvarade allt bra dar uppe...nar man lyssnar pa sin man far man hazanat nar man gar emot han far man synder...sa ja jag lyssnar pa han, men det betyder inte att han utnyttjar sin makt som man och sager nej till massa saker...hade han sagt att jag inte far ga ut hade jaginte det..profeten har sagt till kvinnorna att halla sig hemma och inte ga ute for att visa upp sig sjalva..tyck vad ni vill, men hamdolillah jag sover bra pa natten for jag foljer islam och vad profeten sagt...man kan inte saga att man tror pa allah och profeten men sen hitta pa sina egna regler som manga av er gor

2010-12-11 @ 11:48:58
mecka skrev:

till suhad igen... om tjejen vill ha rad for att losa sin och killens problem, sa forsta losningen for att inte ga emot islam ar att gifta sig inte leva i zina...det kan vara darfor allah straffar henne med en dalig kille, for att hon inte lever med han islamiskt

2010-12-11 @ 11:51:05
skrev:

lol @ meckas kommentar.

Om du vill leva som man levde i stenåldern är det upp till dig. Men det FUNKAR inte så idag. Idag kan man inte basera relationer på roller, en relation ska vårdas och byggas upp HELA livet. Ingen ska sitta och bestämma. Det är precis som uppfostran av barn; du skulle inte säga till ditt barn "du får inte göra så för att Gud säger det", du måste komplettera med en ANLEDNING till varför det är så (våga inte påstå att det inte finns en anledning, allt inom islam har en anledning). Speciellt då barnen växer upp i ett icke-muslimskt samhälle. Man kan inte slänga all sitt ansvar på religionen och tvinga sina barn/partner, man måste ta sitt eget ansvar.

Bara av att vi bor i västvärlden måste vi "bryta" mot profetens ord och inte sitta hemma som kvinnor, för vi KAN inte. Om inte mannen är rik och kan försörja familjen, eller om mannen är 100% frisk och aldrig blir sjuk. Om något skulle hända med ena inkomstkällan MÅSTE man ha en till i dagens samhälle (tänk på att Sverige är speciellt som har skyddsnät, alla länder i västvärlden har inte det).

2010-12-11 @ 15:36:14
mecka skrev:

stenaldern eller inte...det ar anda islams regler...tror du inte allah visste hur ar 2010 skulle vara nar han skapade islams regler???vem har sagt att kvinnan inte ska jobba???det finns manga systrar som jobbar,men det ar ens eget val enligt islam...det ar inget man maste..alla har olika planer i livet...hamdolillah sa ar min plan att flytta till saud arabien innom 4 ar dar vi kan leva fritt som muslimer utan folk dommer oss och mina barn kan studera islam och memorera koranen och bli sheikh insha allah...jag lever efter att komma till jennah som ar evigt liv.. det ar min plan..vilken plan du har vet bara du

2010-12-12 @ 18:17:36

Din kommentar:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
           RSS 2.0