Frågestund

2010-03-17 / 22:05:07
Anna om Mini walk-in-closet:
När ska du fixa frågestund?

Har fått många frågor om en frågestund, så vi kan ta en sån nu. Ställ era frågor tills imorgonkväll så svarar jag på dem i helgen. Spelar ingen roll hur knäpp din fråga är, det är bara att fråga på! ;)

Ni som frågat om hur jag sätter upp min slöja: det kommer komma ett inlägg om det nästa vecka! ♥

AVSLUTAD! Svarar på allt i helgen inshaAllah. :)
51 Kommentarer
Amina skrev:

Salam Fatima!
Jag har nyligen hittat hit till din blogg och tycker att du skriver om intressanta saker. Och så kul med frågestund :D Mina frågor:
Hur och när träffades du o din make? du är väldigt ung ändå för att vara gift. Är han också irakie?

Vad handlar denna klädkollektion om? Som jag förstod så är det studentkläder/klänningar för beslöjade tjejer?

Vilket land skulle du vilja bo i?

Har du aldrig blivit frestad att leva livet som en vanlig svensk ungdom. När valde du att leva som en praktiserande muslim och använda slöja?

Tack för mig

2010-03-17 @ 22:36:14
**** skrev:

Pratar du o samer arabiska med varandra? Kan du prata arabiska?? :D

2010-03-17 @ 22:51:45
Anonym skrev:

hej Fatima , är det inte dyrt att äta ute hela tiden och har du ett jobb :D

2010-03-17 @ 22:53:29
Elin skrev:

Vad är din åsikt om det här med att "festa" när man är muslim? Alltså, att t.ex. gå ut med sina vänner och dansa osv. utan att dricka alkohol. Har du någon gång varit ute på nån klubb eller liknande med dina vänner?

Kram!

2010-03-17 @ 23:13:35
skrev:

En gång i bloggen sa du att Samer blivit shia muslim och sen sa du nåt som tydde på att han inte har blivit det, hur ligger det till igentligen :P så nyfiken hehe

2010-03-18 @ 00:27:18
Zahra skrev:

Hej!
kanske en lite privat fråga, men jag är själv inne i en period med min pojkvän där vi planerar att gifta oss. Då vi båda bara studerar så har vi tänkt ta studielån när vi flyttar ihop, hur försörjer du och din man er? :) Kram

2010-03-18 @ 00:27:35
smr skrev:

Kan du inte lägga ut lite bilder från din student?! Behöver lite insperation...

2010-03-18 @ 01:04:57
URL: http://retardsunites.blogg.se/
h skrev:

hej fatima!
jag undrar vad du anser om att plocka ögonbrynen :)

2010-03-18 @ 07:42:11
nathalié skrev:

klicka upp ett videoinlägg, tråkigt med bara bilder och text, variera lite är du snäll! upskattas hah, du skulle ju filma runt lite i din lägenhet!

2010-03-18 @ 09:13:17
Ninas modeblogg, utan mode skrev:

Saknar du inte att känna vinden i håret? Jag vet att du gör det när du är i Norrland och sånt men ändå.

2010-03-18 @ 09:32:37
URL: http://ninai.blogg.se/
M skrev:

hur mycket tid tar de att blogga varje dag?

hur många besök har du i veckan?

vad tycker samer om att du bloggar?

2010-03-18 @ 11:54:06
skrev:

Hade du kunnat ha en läsarfika? att du liksom träffar läsare på stan så att man kan få träffa dig? =)

2010-03-18 @ 12:14:49
Linda skrev:

Frågor:

1. Varför umgås du inte så mycket med din syster Laila?
2. Klarade du av Matte B kursen som du läste upp i somras. Fick du G till slut?
3. Har du inte tänkt ta ett riktigt jobb inom snart framtid? Jag menar ett sånt jobb som man är där varje dag från 8-18 som alla andra svenskar?
4. Om en tjej som haft sjal i flera år sedan du lärt känna henne plötsligt kommer utan sjal....vad hade din reaktion varit? dvs. om tjejen tar av slöjan efter att hon haft den under flera år? Jag vill att du är 100 % ärlig på den frågan.. och inte svarar bara ah det är hennes val....utan var ärlig e du snäll.
5. Det känns som att du gått upp i vikt en hel del sen du flyttade ihop med samer....är det p-pillen som får dig att öka i vikt?

o så en pinsam fråga..men d fick vi ju ställa sa du i inlägget så får passa hur ofta har ni s( du o samer) sex i veckan? känns som att ni har det flera gånger om agen hahaha........ ;)

kommer inte på fler frågor...

2010-03-18 @ 14:08:52
Sandoura skrev:

1. Vilken gymnasie program gick du?
2. Hur många poäng hade du när du gick ut 3an, i snitt dvs?

2010-03-18 @ 15:43:33
**** skrev:

Du har skrivit tidigare att du o din man hade varit "ihop" långt innan ni gifte er. Döljde du ditt förhållande eller va du öppen med det? dvs visste dina föräldrar/syskon om det? Hur/när visste du att Samer va den rätta för dig? Har du nångång tvivlat på att han e det?
Hur många syskon har samer o kommer du o dem bra överens?
Skulle du rekomendera att tjejer och killar gifter sig så ung som du var?

Sista, Vill ha ett klart svar! Är tatueringar haram eller halal? får så många olika svar att jag inte vet vad jag ska tro!

2010-03-18 @ 16:37:05
mekka skrev:

svar till alla som inte vet detta.. plocka ogonbrynen ar inte tillatet i islam, men det ar anda manga kvinnor och man som gor detta.. svar till LINDA. du verkar vara knapp i huvudet arligt talat. skamms du inte fraga folk hur ofta de har sex och andra saker som inte ar dina problem. enligt islam far man faktisk inte avsloja vissa saker fran sitt aktenskap, da att avsloja hemligheter fran sitt aktenskap ar en STOR synd. Jag har ett rad till dig LINDA. skaffa ett eget sexliv sa slipper du oroa dig for andras )(

2010-03-18 @ 18:26:38
Flitig Läsare skrev:

Herregud Linda, blir du klokare av att veta hur deras sexliv ser ut?

2010-03-18 @ 19:47:23
pinglan skrev:

Å maj gådd, vilka frågor ;)

2010-03-18 @ 20:02:09
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Trulsa skrev:

Hej Fatima!

Hoppas allt flyter på med projektet, är själv grymt nyfiken på resultaten :)
Jag ställer samma fråga som jag ställt tidigare utan att få svar, hoppas det är Ok.
Min fråga är, vad jag förstått är det tillåtet för muslimska män att vara gifta med fler än en kvinna. Vad anser du om detta? Skulle du tycka det var OK om din man hade fler kvinnor? Jag hoppas inte du tar illa upp av min fråga, jag ställen den bara av ren nyfikenhet då jag inte är så insatt i religion.

Lycka till med allt.
Kramar!

2010-03-18 @ 20:06:26
zahra skrev:

hejhej igen . när du väl har frågestunden glömmer jag bort alla frogor::( meen jag vill se mer av videoklipp

2010-03-18 @ 20:41:41
Paulaa skrev:

Hej Fatima!Undrar om du kan skriva mer om produkter som tex vad du använder för produkter till ansikte,hår ,hand och m.m. Vilken märke för smink och så. Ja en sånt som vi lever för.kramar

2010-03-19 @ 08:20:29
Marwa till Mekka skrev:

Det är inte alls haram att plocka ögonbrynen! fattar inte vart folk får detta ifrån, lär er skilja mella kulltur och religion.

Och tvärtom i Islam Uppmanas kvinnan att avlägsna hår på kroppen eftersom då det är renare! så kom inte och säg att de haram för det är det inte.

Men visst kan alla tolka det på olika sätt.

2010-03-19 @ 18:09:59
amira skrev:

marwa, hårborttagning på kroppen får man göra, eftersom att det förvanskar ens utseende. men att noppa ögonbrynen gör så att hela man själv ser annorlunda ut. Yani, man förskönar sig. Så, ja, det är haram att noppa sig. och våra sahabas tog bort hår på kroppen, men noppade de ögonbrynen?

2010-03-19 @ 19:53:45
mekka skrev:

svar till marwa. man far INTE plocka ogonbrynen..man far inte plocka bort nat har i ansiktet, forutom om en kvinna har skagg eller mustasch.. det far hon ta bort..resten pa kroppen far man ta bort har pa och det var en ANONYM dar uppe som fragade om tatueringar ar haram DET AR DET.

att plocka ogonbryn och skonhets operationer ar ett satt att andra allahs skapelse och det finns manga hadither om detta. al namas kallas det pa arabiska nar en kvinna plckar ogonbrynen och det ar haram.

Det finns hadither som sager att profeten och allah forbannar de manniskorna som tatuerar sig eller anvander en nal som gor sa de bloder och sant och den storsta anledningen till detta ar att enligt islam far man inte gora nat som gor att man skadar sig sjalv eller sin kropp pa nagot satt... ville klistra in massa fatawa har men det gick inte... ga in pa www.islamqa.com dar kan man hitta ALLT om islam och svar med starka hadither och koranen

2010-03-19 @ 20:54:53
Flitig Läsare skrev:

Mekka, det är inte haram att plocka ögonbryn eller annat hår på kroppen. Synd att vissa väljer att tolka allt så extremt, inklsive du. Jag själv plockar mina ögonbryn och kommer definitivt att göra det i fortsättningen, och jag själv är troende muslim. Gud uppmanar inte dig att inte ta hand om dig själv och ta hand om din hygien, tvärtom, men det det ska finnas en gräns. Att vara hygienisk är en del av en persons tro. Så att det skulle vara ett stort synd, eller förbjudet, är helt , TOTALT fel. Vad jag vet så är det endast wahabiter/salafiter som tycker att det är förbjudet att plocka eller ta bort hår från kroppen. Kanske därifrån du hämtar dina så kallade hadither?

Fortsätt med det du gör Fatima, jag läser din blogg varje dag och tycker att du verkligen är en inspirationskälla!

2010-03-19 @ 21:54:11
mekka skrev:

till flitig lasare... jag vet vem du ar och du ger alltid fel information som vanligt.. det ar latt for folk att ta reda pa vad man far och inte far gora i islam, men folk tar lite har och lite dar, bara det roliga for att passa dom och gor sin egen islam..och det ar biddah da man hittar pa sin egen religion.

2010-03-20 @ 10:07:54
amira skrev:

till flitig läsare. Du får gärna komma med bevis där det står att det är tillåtet att noppa ögonbrynen. Missförstå mig inte, jag vill inte "knäcka" dig på något vis, utan jag vill bara göra det klart för den som frågade där uppe om det är tillåtet att noppa ögonbrynen eller ej.
Som muslim ska man följa koranen och Sunnah, hur kan du förneka att det är att det inte är haram att noppa ögonbrynen? Det går emot profetens ord gällande skönhetsfrågorna.
Här nedan finns det en hadith om vad profeten Saw säger angående noppning och tatuering.

Det tredje [förbudet som bröllop kan bestå av], är att vissa kvinnor noppar sina ögonbryn så att de blir som bågar eller nymånar. De gör det för att de påstår att de kommer att se vackrare ut. Denna handling har Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) förbjudit och förbannat dess utövare då han sade:

”Allâhs förbannelse vilar över kvinnorna som tatuerar och ber om att bli tatuerade, förlänger hår och ber om att få håret förlängt, noppar ögonbrynen och ber om att få ögonbrynen noppade[1] och ber om Faladj[2] för skönhetens skull och ändrar på Allâhs skapelse.”[3]

Källa: Âdâb-uz-Zafâf, sid. 201-202

http://www.muslimah.se/index.php?option=com_content&view=article&id=116:foerbannelsen-oever-kvinnan-som-noppar-oegonbrynen&catid=66:skoenhet&Itemid=62

2010-03-20 @ 13:14:22
mimmi skrev:

Hur är din relation med Samers familj? Verkar bara som om ni umgås med din familj.

Är Samer Shia muslim?

Vad hände med tatueringarna? När ska ni göra de?

2010-03-20 @ 14:55:49
Flitig Läsare skrev:

Mekka, dina hadither jag har svårt att tro på, och gör inte mig ett dugg överygad. Låter väldigt extremt för att vara sant. Jag själv är shia muslim, och enligt våra lärda så ska kvinnan vara hårfri så mycket hon kan. Ja, kalla det biddah hur mycket du vill, nu för tiden är ALLT biddah, men när din man kommer hem från jobbet vill han väl inte se ett får ligga hemma på soffan, han kommer antagligen skrämmas ihjäl, haha förlåt men det här är ju tramsigt, jag förstår inte att vi diskuterar en så enkel sak, som att det är obligatorisk för varje kvinna att ta hand om sin hyggien, inklusive kroppshåret. Det ät väl självklart! Men visst, det är upp till dig att leva ditt liv så som du gör. Jag dömer inte dig, men du försvårar ditt liv så extremt mycket. Nej, du vet inte vem jag är! Ha det så bra!

2010-03-20 @ 14:55:54
Aktiv läsare skrev:

Håller med Flitig läsare upp till 100%.. Flitig läsare de ser inte ut som får bara utan som AAPPOOORR oxå, Man kan inte skilja mellan deras kvinnor och män. TYCKER VERKLIGEN SYND OM ER!

2010-03-20 @ 15:26:42
amira skrev:

men snälla du, som om kvinnor ser ut som persiska mattor bara för att man har lite hår på ögonbrynen.
Att ta bort hår på kroppen är tillåtet då det anses som ngt manligt. Man får ta bort håret som växer mellan T-zonen tillochmed.
Det här med noppning är ingen tolkningfråga, varför ska man tolka något när Allah Swt och profeten Muhammed SAW har gett klara bevis? Det råder ingen ikhtilaf (tvist) i denna frågan.
Det spelar ingen roll om vi lever i 2010 nu, vem är vi att komma och ändra vår religion? Koranen har inte ändrats ett dugg sen den upparades, och hur har du/vi mage att ändra på lagarna?
Som en broder skrev i ett kommentarsfält:
"Notera också att profeten saaw aldrig gör egna uttalanden vad gäller religionen och lagar, utan allt kommer från Allah swt, just därför lyder du Allah swt när du lyder honom."

[53:3-5] Och han(Muhammed)talar inte av egen drift -
nej, [det är] uppenbarelsens ord,

Sen, juste. Det spelar ingen roll vad en lärd säger för något, går det emot koranen och sunnah så slänger du det.

hur försvårar jag mitt liv om jag försöker leva efter koranen och Sunnah så gott jag kan?

hör du hur du själv låter?
Jag har iallafall gett dig bevis, om du nu inte vill tro på det så är det inte mit problem.
"sannerligen ser och hör Alah swt"

2010-03-20 @ 16:32:44
Zina skrev:

"Man får ta bort håret som växer mellan T-zonen tillochmed."

Men vafan, "TILL OCH MED"? Som att det är någon bedrift att "Jag får TILL OCH MED raka mig där nere för Gud". Jag antar att det är så det känns när man tar bokstavligt på precis alla förbud. Det är synd att man är så indoktrinerad att man har svårt att bara förstå hur ens medmänniskor INOM Islam tänker. Mest synd är det väl att man är så himla indoktrinerad över huvud taget och inte klarar av tänkande som avviker från ens eget.

2010-03-20 @ 18:10:58
mekka skrev:

svar till flitig lasare.. jag ser inte ut som ett far, eftersom jag hamdolillah inte ar harig. och tro mig jag tar hand om mig sjalv valdigt bra och jag gor mitt basta for att se bra ut for min man VARJE DAG, men jag tanker inte ga emot islam och profeten genom att gora det, som manga kvinnor gor som kallar sig muslimer. jag tycker det ar otroligt pinsamt att vissa kvinnor har tex hijab men sen har tajta byxor eller ens byxor da man enligt islam inte far varken ha byxor som kvinna eller visa sina kroppsformer. och jag haller med AMIRA 100% ..mashallah att det finns bra praktiserande systrar som inte gar emot islam. och du har ratt syster. det profeten har sagt att vi ska folja har han inte hittat pa sjalv det ar allah som har sagt detta. men tyvarr syster hur manga hadiher och bevis du an skickar finns det folk som anda inte vill tro..ma allah ge dig beloningar

2010-03-20 @ 18:20:23
N skrev:

Jag håller med Amira.. vem är vi som ska plocka och plocka bort det vi vill från islam?

2010-03-20 @ 18:46:44
URL: http://walkthewalkk.blogg.se/
Y skrev:

Håller med "flitig läsare", du det står inte o koranen att det är förbjudet att noppa ögonbrynen. Vad är sunnah?

2010-03-20 @ 19:06:58
Sanna skrev:

De flesta tjejer ja känner som inte plockar sina ögonbryn pga av religionen (och som oftast då är sunniiter) brukar SMINKA säg.. Liksom hallå? Följer ni bara det ni vill och blundar på det ni inte vill.. Eller säger er sunnah att smink e okei medans att plocka ögonbrynen e 7aram..

2010-03-20 @ 19:08:58
Flitig Läsare skrev:

Nej, kvinnor ser inte ut som persiska mattor eller får. För er som inte förstod det använde jag mig av en metafor för att beskriva hur absurt det är. Amira, det är inte upp till dig att bestämma vad som är rätt och fel och vad som skall slängas. Alla väljer att tro på det de är övertygade om. Jag vet att detta skulle vara min sista kommentar, men kunde inte låta bli. Det är väldigt intressant och diskutera sånt! Kram

2010-03-20 @ 19:44:10
amira skrev:

Flitig läsare: jag bestämmer inte om vad som är rätt och fel, jag har inte rätt att göra det heller. Det jag har sagt till dig är bevis ur en hadith. Det är alltså inte mina ord. Jag menade bara hur man kan följa en lärd person som säger ngt som går emot koranen eller sunnan? Men jag förstår dig och respekterar din tankesätt. Det var inte meningen att hoppa på dig om det verkade som det.
Ja, det är en intressant fråga.
Ha det bra, kram!

2010-03-20 @ 20:52:38
P.K skrev:

Assalamualeykum systrar...

Jag vill till en början slopa argument som startar med "hallå, det är 2010". Gulligt, men totalt irrelevant. Antar att systrar som kör med detta syftar på att en viss utveckling bör ha skett, då vi lever på 2000-talet. Vilken utveckling har man till syfte av att följa egentligen? västvärldens eller? Är man hämmad i sin utveckling, om man som muslim ska avstå ifrån att noppa sig? Systrar, glöm inte att Allah swt var FULLT MEDVETEN OM all den s.k utvecklingen ni snackar om, då han uppenbarade koranen för profeten s.a.w. Det finns därför ingen mening med att förvrida, anpassa eller "modernisera efter 2010", varken guds ord, eller profetens sunnah. Visst, samhället ser annorlunda ut idag, men att kompromissa över en klar och tydlig hadith är galenskap. Att noppa ögonbrynen är haram. Thats it. Jag är sunni muslim. Jag är djupt troende, men plockar lite strax under ögonbrynen. SubhanAllah, hur kan jag hyckla med detta när Allah ser allt. Jag tänker inte rättfärdiga noppandet, bara för att jag gör det. Det finns starka grunder till att detta är förbjudet. InshaAllah, jag slutar med detta.

Det finns alltid en tanke med ALLT som Allah, och profeten beordrat oss om. faktum är att noppandets förbud inte bara handlar om kvinnans skönhet. Genom detta beteende härmar hon kafir kvinnan. Och detta är sant. Se på kafir kvinnans skönhetsideal idag. Det är symmetriska bågar som gäller =)

Sen finns det väl som ett tecken på qiyamah, att nationer kommer börja härma varandra (rätta mig om jag har fel).

Tänk lite vidare. Kanske är det också Allah swt sätt att testa oss systrar. Visst, det är fint, men kan vi avstå från detta för Allahs skull? Kan vi avstå ifrån att modifiera det Allah har gett oss? Det finns en utmaning, ett test i allt kära systrar.

Må Allah leda oss in på den rätta vägen, och må han ha barmhärtighet över oss. SubhanAllah....

2010-03-20 @ 21:00:53
Flitig Läsare skrev:

Mekka, jag är säker på att du tar hand om dig själv, ingen har väl sagt något annat? Men det jag stör mig på otroligt mycket är hur vissa muslimer tror sig besitta all världens kunskap om vad som är rätt och fel och försöker så mycket som möjligt predika det för andra. Varför inte bara låta bli? Först var det ögonbryn, nu är det klädsel? Vart vill du komma fram till? Går ditt liv ut på att döma andra människor eller lära dem "den rätta vägen"? Det vore annars bra om du koncentrerar dig på din egen uppfattning om Islam och Koranen och låta andra vara. Jag hoppas du inte missförstår mig och tar illa upp. Jaja, känns som att denna diskussion inte leder någonvart...

2010-03-20 @ 23:14:49
pinglan skrev:

Jag har läst mycket om den här frågan, och jag har förstått det så att vad man inte får göra är att plocka ögonbrynen för att ändra formen på dom. Hårstrån som sitter "runt om" kan man ta bort, så länge man inte ändrar ögonbrynens form. Så har jag förstått det, men allahu alem. Gud vet bäst.

Y: Sunnah är det enda rätta! ;)

2010-03-20 @ 23:40:07
URL: http://pinglanm.blogg.se/
mekka skrev:

svar till sanna.. du har ratt man far INTE sminka sig, aven fast vissa tjejer pastar att man far det nar man har en man, men nej man far inte sminka sig, bara hemma, men detta med att bara sunni sminkar sig ar helt fel. Detta ar nagot som alla muslimska tjejer gor. svar till Y. det ar klart att det inte star i koranen att man INTE FAR NOPRA ogonbrynen. Det ar just darfor man ska lasa hadither och sant. Det star att man ska be i koranen, men det star inte hur och hur man ska gora wudu. Det ar ocksa sant man far lasa i andra bocker. Du ar rolig du. Svar till flitig lasare samtidigt som du tycker det ar fel att jag papekar nar andra muslimer gor nagot man inte far gora som tex tajta klader och sant, sa tycker jag det ar MINST lika storande att dessa muslimska tjejer inte tar reda pa vad man far och inte far gora utan skapar sin egna lilla islam. Det ar val inte svart att ta reda pa vad man far och inte far gora, men vill vissa ta reda pa det? Nej utan de gor haram saker till halal for att vi lever i sverige och maste anpassa oss. Anpassar svenskar sig nar de aker till egypten dubai marocko m.m.? nej de springer runt lika halvnakna som har. Det ar fel att folja islam och tacka sig men inte fel att ga ut i bikini? sobhan allah vilka varderingar samhallet har pa folk

2010-03-21 @ 10:26:25
skrev:

De flesta tjejer ja känner som inte plockar sina ögonbryn pga av religionen (och som oftast då är sunniiter) brukar SMINKA säg.. Liksom hallå? Följer ni bara det ni vill och blundar på det ni inte vill.. Eller säger er sunnah att smink e okei medans att plocka ögonbrynen e 7aram..

Sorry läs min kommentar igen.. Jag menar att de flesta som INTE plockar sina ögonbryn pga religionen brukar sminka säg.. och varför ska man inte plocka sina ögonbryn.. för att inte likna eller härma kofar kvinnor.. men det drar MER uppmärksamhet när man sminkar sig än när man noppar.. så för mig.. hellre va ren i ansiktet och len.. än att gegga sig me lera (smink).. och till slut så är det Allah som ska ye7asebna..

2010-03-21 @ 12:38:44
Ava skrev:

Jag är muslim jag plockar mina ögonbryn och jag tror på Allah, och jag tror också på att det enbart är ALLAH den allsmäktige som kommer döma våra handlingar, så om jag gör fel i att plocka mina ögonbryn så får ALLAH döma mig, inte andra människor eftersom människor INTE ÄR FELFRIA, även en tjej med oploackade ögonbryn begår synder, alla ni som tycker annorlunda borde vara nöjda med att ni själv följer det, det är onödigt att sitta och tracka ner på andra.

2010-03-21 @ 14:11:34
Habiba skrev:

Altså Fatima du har verkligen fått intressanta frågor! ;)

Jag har en (retorisk :p) fråga till dig gumman:
Hur i hela fridens namn ska du orka med alla dessa frågor!? :D

2010-03-21 @ 14:41:38
URL: http://habibafilosoferar.blogg.se/
skrev:

wow sikke en diskussion :S
nå men mit spørgsmål er: svarer du på mails fra læsere? jeg har nemlig engang sendt dig en mail men fik aldrig svar :(

2010-03-21 @ 15:53:14
Marwa skrev:

håller med flitig läsare till 100!, förstår inte varför man ska ta allt extremt. jag är troende muslim (shia) och noppar ögonbrynen. Ingen har rätt att döma förutom gud.

2010-03-22 @ 16:55:30
skrev:

MARWA... du sager att ingen har ratt att domma en utom Gud och det ar sant, men hur kan du da gora nat som Gud inte har tillatit? Ar inte det att forneka Gud med andra ord? Man ar inte extrem for att man inte gor det som Gud har forbjudit, utan det betyder att vi som du kallar extrem bara foljer det som Gud har sagt. att valja att jag ska gora detta men inte detta ar tecken pa hycklare. Allah vill att vi ska folja allt han har sagt.. Glom inte gud sjalv har sagt.. jag skapade endast jinnerna och manniskorna for att de ska dyrka (lyda) mig.. Tror du gud ar stolt over dig da att du inte bara inte lyder honom utan att du MEDVETET inte lyder. Att veta att nat ar haram och sen gora det ar en av de stora och farliga synderna

2010-03-22 @ 20:50:04
Marwa skrev:

Gud har inte sagt det utan abu bukhaira! eller vad den mannen nu heter och shia muslimer tror inte på hans uttalanden, istället lyssnar vi på vad profetens släktingar sa. man ska använda sitt sunda förnuft, och nej jag nekar inte gud Astakforallah
du kan hålla på hur länge du än vill men så länge folk tänkre med deras sunda förnuft så kommer de inte att hjärntvättas av dig. gissar att de så hos salafia/wahabismen?

2010-03-23 @ 17:57:35
Halima skrev:

Att noppa ögonbrynen är haram. Det är nämligen så att den som noppar sina ögonbryn inte kommer in i paradiset.

2012-01-27 @ 15:13:03
selma skrev:

SubhanAllah Marwa och flitig läsare jag känner tyvärr många som ni :( må Allah vägleda är och öppna ögonen för er InshAllah...själv har jag noppat ögonbryn och rökat o jag har slutat me det i Guds namn....igentligen är vår kropp "lånad" o vi kommer att stå för ALLT vi gjort.....Det som egentligen räknas e ju vår själ och det vi har gjort...sj.har jag velat hitta ursäkter till att noppa..Men Allah har vissat mig det rätta...jasg tänker så här allt bevisar på att det är haram att göra och till och om det inte skulle stämma varför skulle jag inte avstå från ngt sånt för Allahs swt skull... jag förlorar ingentig ??? jag tror på tt allt sker med Guds vilja så det kvittar egentligen e detta livet för att vi ska testas...innan jag blev muslim va jag fövvirad lite pga många hade olika åsikt???men jag gör dawa til Allah att vägleda mig rätt o jag är nöjd Alhamdulillah...läser sahih hadither :) och har systrar o bröder som har varigt där och studerat hadither må Allah belönadem för det.Amin vad tror ni hur reagerar en ikke muslm när den läser detta???...SubhanAllah o får man lov att kalla sin syster för får och Apor och förnedra dem ??? du annar inte vad du gör och vad du säger. Den syster vill ditt bästa må Allar vägleda alla systrar...ps. så här jag vill alla mina systrar varna för att inte noppaögonbryn för Allahs skull.må Allah underlätta det för alla kära systrar.Amin.... men som jag alltid säger gör som du vill du handlar för dig själv kära sys.jag säger bara det som jag läst och vil dela med mig så mina systrar tänker efter o ångrarsig :) vi muslimer är vackra från alla håll :) älskar er mina sys :)

2012-02-10 @ 04:06:46

Din kommentar:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
           RSS 2.0